”4 Girlz Kitchen”

20111227-153710.jpg
Ebba och Knut i lekartagen på Ebbas 1årsdag som var igår. Hurra, hurra, hurra!

Min ena systers barn fick i år ett IKEA-lekkök som gemensam julklapp. Strax innan jul dök min mor in på Lekia i Ljungby för att hitta en leksaksvattenkokare till Knut, det äldsta barnet. Den enda som fanns var en rosa och vit som det stod ”Girlz” på. Lite retoriskt och kanske sarkastiskt frågade mamma var de hade vattenkokarna för ”Boyz”, de hävdade att de var slut. Mamma tvekade starkt på att det någonsin funnits några sådana. Hursomhelst fick Knut vattenkokaren ändå, som ni ser, den pryder ju sin plats ovanpå köket.

Jag har försökt söka på nätet efter ”4 Girlz Kitchen”-vattenkokaren, som den så fint hette för att hitta tillverkaren och försöka se om det finns någon ”4 Boyz Kitchen”-vattenkokare som de i affären påstod. Dock hittar jag ingenting, inte ens leksaken som bevisligen finns, så det måste vara någon obskyr tillverkare. Jag fattar bara inte hur man får för sig att skriva ”Girlz” på en jäkla vattenkokare, leksak eller riktig sådan. Såvitt jag vet finns det inte tjejkök eller killkök, bara kök!

Det är synd att min mamma är en person som alltid väntar in i det sista med att köpa presenter för isåfall hade hon ju kunnat hitta en leksaksvattenkokare som är en minikopia av en riktig och könsnetral för egentligen tycker vi inte att man ska stödja könsmärkta leksaker genom att köpa dem. Men jag antar att personalen som fanns på Lekia i Ljungby just den dagen i alla fall blev varse att ”4 Girlz”-vattenkokaren skulle bli julklapp till en liten kille. Det kanske är en liten seger i sig…

2 thoughts on “”4 Girlz Kitchen”

  1. Knut har tittat och lekt med denna vattenkokare gång efter annan när vi varit i leksaksbutiken. Har inte sett någon annan som beter sig likadant tyvärr. Men nu har jag en lycklig son som serverar mig kaffe ur denna vattenkokare flera gånger per dag.

    • Ok, ja då var det ju en sån han ville ha då och han är säkert inte ensam om det bland barn isåfall. Extra trist då för alla små killar som säkert får vara utan bara för att det står ”Girlz” på och vissa föräldrar inte kan se bortom det, för tyvärr är det många som inte kan det.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

