Hemmagjorda köttbullar

För mig blir det ingen jul utan hemmagjorda köttbullar. Receptet som följer är det jag vuxit upp med. Mamma fick det ur ett häfte med julrecept från Milda som hon fick tag på nån gång på 70-talet (gissar vi, det står inget årtal tryckt i det). Dock använder vi såklart smör istället för margarin när vi lagar till recepten, men annars är de riktigt bra! Köttbullarna är ju t. ex. både LCHF-vänliga och utan gluten eftersom de inte innehåller ströbröd.

Nu när jag firar hemma i Lund med min sambo fick jag såklart ringa upp mamma och få köttbullreceptet och nu tänker jag dela det med er. Dessutom är det smidigt för mig att ha det i bloggen ifall katten skulle tugga sönder lappen jag skrivit receptet på.

400 gr nötfärs
1 tsk salt
1/2 krm vitpeppar
2 msk finhackad gul lök
2 dl grädde

Blanda färsen med saltet, pepparn och löken. Rör i grädden, lite i taget. Rulla köttbullar med våta händer och lägg på en våt skärbräda. Stek i smör, eller i Milda då egentligen, men det skiter vi i!

God jul alla kära läsare!

20111224-134107.jpg

2 thoughts on “Hemmagjorda köttbullar

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

