Kvinnor som gillar män som hatar dem?

Att Googlesökningar som lett in folk på bloggen kan ge bra uppslag till nya inlägg har jag varit med om mer än en gång. Igår hände det igen. Någon hade kommit hit genom att söka på ”gillar män som behandlar en illa” och det gav mig lust att skriva ett inlägg om nått jag anser vara en myt, nämligen att det skulle finnas kvinnor som dras till män som är taskiga mot dem.

För några år sedan skulle det nog kunna finnas de som påstod att jag var en av dessa kvinnor, eftersom jag haft en rad kortare förhållanden som slutat med att killarna betett sig som svin, inte så att de slog mig, det är det bara min första pojkvän när jag var tonåring som ägnat sig åt, men möjligtvis hade vissa saker kunnat klassas som psykisk misshandel.

Men inte fasen hade jag redan från början dragit mig till dessa män för att de var några bad boys och jag gillade att bli behandlad illa! Naturligtvis hade det inte börjat så!

I början var de ju jättesnälla. Många av dem brukade också beskriva sig själva så ”Jag är jättesnäll och förstår inte varför ingen tjej vill stanna hos mig!”. Till en början förstod inte jag det heller, rimligtvis måste de tjejerna inte varit tillräckligt intresserade, men jag skulle i alla fall vara en bättre tjej och stanna hos honom.

Till en början var det gulligt och romantiskt, uppmärksamhet, kärleksbetygelser. Kärleksbetygelser som kändes lite väl starka så tidigt, men hey, vem var jag att klaga som var svältfödd på uppmärksamhet av det slaget?

Sedan började det sakta smyga sig på. Rätt tidigt kom första kommentaren som kändes obekväm. Kanske nått om att jag på ett negativt sätt påminde om ett ex, kanske nått negativt om mitt utseende, kanske nått negativt om min personlighet. Den sved men var lätt att slå ifrån sig. Han är ju så gullig och han gillar mig så mycket.

Snart var han inte så gullig längre. Det negativa började överväga det positiva i relationen. Men det fanns ju alltid en ursäkt, han var deppig, han var stressad, om bara inte hans mamma eller pappa varit dum mot honom när han var barn. Om bara inte hans ex varit otrogen.

Det känslomässiga övertaget jag känt tidigare i relationen byttes ut till underlägsenhet. Snart kände jag mig som en hundvalp som bad om kärlek, ”Snälla älska mig, jag gör vad som helst, jag blir vem som helst!”.

Relationen började gå ut på en kamp om att få tillbaka den där gulliga personen som killen var i början för jag visste ju att den fanns där inom honom, hans riktiga jag. Bara jag förändrade mig tillräckligt för att efterlikna den han önskade att jag var skulle det nog gå. Efter ett tag började jag dock fundera. Tänk om DETTA är hans riktiga jag? Tänk om den där gulliga killen bara var masken på kroken till för att fånga mig?

Jag tror inte ett dugg på att det finns de som gillar partners som behandlar dem illa. Som till och med föredrar att ha det så! Inte fan hade man blivit ihop med den där elaka om hen visat sin dåliga sida direkt, om hen redan på första dejten sagt att man egentligen inte dög åt hen. Snarare beror det nog på otur eller att dåliga människor kan sniffa upp en sargad själ på mils avstånd, att vissa om och om igen hamnar hamnar i dessa relationer.

Jag tror inte heller att det finns en enda människa som lever i en relation med fysisk- eller psykisk misshandel som inte önskar att partnern var sitt snälla jag hela tiden, den där sidan man föll för, den där sidan man ursäktar allt dumt med och kanske stannar för.

Nu när jag lever i en hälsosam relation som i de 3,5 år den hittills varat varit full av kärlek och ömhet känner jag knappt igen personen jag var i de dåliga relationerna. Vem fan var hon? Hur stod hon ut? Hur kunde hon låta folk trampa på henne på det sättet? Varför gick hon inte bara hem/bad killen att gå hem? Men jag vet att hon finns djupt därinne, redo att be om nåd igen. Jag bara hoppas att hon aldrig behöver komma dithän igen.

Jag har tidigare skrivit ett inlägg som är en recension av en bok som heter Män som hatar kvinnor och kvinnorna som älskar dem av den amerikanska psykologen Susan Forward. Varje vecka ramlar folk in på bloggen efter att ha googlat på titeln. Den handlar om relationer som de jag beskrivit i detta inlägg, fast än mer extrema fall. Boken har nu närmre 25 år på nacken, men jag rekommenderar den ändå till alla som är intresserade av ämnet.

6 thoughts on “Kvinnor som gillar män som hatar dem?

  1. Verkligen tänkvärt inlägg!

    Jag har heller aldrig förstått det där tugget om att tjejer inte gillar snälla killar. Vad är det för skitsnack? Om man klassar sig själv som snäll och ändå aldrig får till det så beror det sannolikt på 1) att man inte är så snäll som man tror, eller 2) att man har förväxlat ”snäll” med ”mesig och tråkig”. Eller möjligtvis att man själv dras till helt fel typer. Om man ska hårddra det hela…

    • Jag brukar hårddra det och säga att ifall en person har behovet att säga att den är snäll så är den antagligen inte det. I alla fall om de säger sånt utan anmodan. Jag brukar beskriva mig som snäll när folk frågar om en av mina goda egenskaper, som nått slags samlingsord för omtänksam och inte elak med flit. Folk som är snälla på riktigt behöver inte volontera den informationen till potentiella dejter för de tänker inte på sig som att ”Uj uj vilken go’ människa jag är!”, de bara ÄR det.
      Inget av mina ex som tjatat om att de är så jäkla snälla har varit särskilt snälla alls, snarare tvärt om. Antagligen har de inte en aning om vad de innebär att vara snäll.

  2. Ping: Om ”snälla killar” igen. « Matildas blogg

  3. Ping: ”Det händer bara en viss typ av kvinnor, typ såna jag ser ner på!” « Matildas blogg

  4. Ping: Friend zone? « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

