World AIDS day

Idag är det World AIDS Day, en dag att tänka på alla som lever med HIV samt minnas alla som gått bort i AIDS.

I förra veckan skrev Linus Fremin ett inlägg där han uppmanade oss som läser hans blogg att skriva om hur vi tror kännedomen och kunskapen kring HIV/AIDS kan öka samt vad kan göras på en individnivå och på politisk nivå. Bland oss som skrev ett seriöst svar lottades en röd halsduk designad av Acne som Linus fått i uppdrag att tävla ut för Smittskyddsinstitutets/HIV-Sveriges räkning OCH JAG VANN! Jag blev verkligen jätteglad och ska bära den halsduken med stolthet.

Min kommentar var som följer (här stavningskorrigerad):

”Jag har testat mig för HIV ett par gånger på kvinnokliniken i min stad. Varje gång har det varit samma sak ”Nej men DET måste du inte testa mot såvida du inte haft sex med någon i riskgruppen!”. Precis som att det syns på mig vilken typ av människor jag legat med och precis som att BARA de i riskgruppen har hiv!
Det har gjort att jag ibland känt ”Nej men inte ska väl jag besvära dem med att testa lilla mig.” och det är ju helt uppåt väggarna.
Om jag ska överföra det till en politisk handling vill jag ge i uppdrag till de som jobbar inom vården, om det bara är i detta landsting det sker eller överallt, att testa alla som vill utan att ifrågasätta om det verkligen behövs. Förutom att det kan hindra en smittad att testa sig skickar det signalen att vissa är säkra att ligga med utan kondom, bara de inte är i riskgruppen.”

Så vitt jag vet känner jag ingen i Sverige med HIV. Ingen jag känner har dött av AIDS, vad jag vet. Men det är en sjukdom som påverkade min generation oerhört mycket. Jag var ett barn när skräcken bredde ut sig över världen som en svart, stickande filt. Jag kommer ihåg TV-intervjuerna med Sighsten Herrgård och hur synd jag tyckte om honom. Först på senare år har jag förstått vilket oerhört MOD den mannen hade som vågade ge Sverige ett ansikte på AIDS och HIV.

För några dagar sedan var det 20 år sedan Freddie Mercury dog i AIDS, en artist jag alltid beundrat. När man på Wikipedia går igenom deras listor över folk som avlidit i AIDS i olika länder inser man vilken otrolig talang som försvunnit i förtid på grund av denna vidriga sjukdom. DET ÄR JU RENT FÖR JÄVLIGT!

Nu är vi inne i en tidsålder där man visserligen inte kan bota HIV, men det ses inte som en absolut dödsdom utan snarare som något man kan leva ett långt liv med tack vare mediciner. Det har gjort att folk inte tar smittan på lika stort allvar längre. Tyvärr! De erfarenheter jag har av sjukvårdens reaktion när jag velat testa mig hjälper ju knappast att ta HIV på allvar heller precis som jag skrev i kommentaren i Linus Fremins blogg.

Röda bandet har nu en kampanj på Facebook där man kan lägga till tre människor som på olika sätt lever med eller nära HIV som vänner och på så sätt få mer insikt i vad det innebär. Jag har lagt till dem alla tre!

2 thoughts on “World AIDS day

  1. Tänk, jag har precis samma erfarenhet! ”Nejmen det behöver du inte, om du inte har haft sex med någon i riskgruppen”. Jag stod på mig för jag ville verkligen vara säker, men alla gör kanske inte det. Dessutom tar det emot att erkänna att man varit dum och haft oskyddat sex, vilket man ju i princip måste göra för att få testa sig.

    • Du kanske också ville testa dig i Skåne eller till och med på härliga kvinnokliniken i Lund <3 (jag går nu på Capio istället).

      Jag stod också på mig, men som du säger kan jag tänka mig att många inte gör det eftersom de professionella står och påstår att det inte behövs. De kan faktiskt inte veta om patienten som står framför dem haft oskyddat sex med någon i riskgruppen eller om hen haft oskyddat sex med någon som haft oskyddat sex med någon i riskgruppen!

      Bara för att jag är mullig, gullig och proper betyder det inte att jag varit mullig, gullig och proper i alla mina beslut hela tiden.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

