Ja, jag är en petig person…

Bilder utklippta från RFSU:s hemsida.

… men jag tycker inte nödvändigtvis att det är en negativ sak. Någon ska väl vara det också!

Häromdagen surfade jag runt på RFSU:s hemsida och hamnade i avsnittet kropp och kön där jag upptäckte en sak som jag inte kunde låta bli att störa mig på. Det handlar om fittfaktan och kukkunskapen där det under fittfakta står att läsa ”Fitta, muff, sköte, vagina, snippa, bäver … Vad du väljer att kalla kvinnans kön är frivilligt.” medan det under kukkunskap står ”Snopp, kuk, penis, petter-niklas… Vad du väljer att kalla mannens kön är valfritt så länge det inte är kränkande.”.

Jag började genast leta igenom mitt minne för att se om är så att det inte finns några kränkande namn för kvinnors underliv för att försöka förklara varför det krävdes olika texter, men det är klart det finns ord för att kränka även fittor! Och hade det inte funnits hade det väl snabbt skapats.

Naturligtvis är det inte heller så att RFSU skriver detta för att de anser att det är viktigt att poängtera att man inte får kränka kuken medan det inte är lika farligt om man säger nåt nedvärderande om fittan. Så jag mailade dem för att göra dem uppmärksamma på det hela (man blir ju lätt hemmablind vilket alla som skriver texter vet) och upplyste dem om att jag tyckte att det vore lämpligt att göra texten likvärdig.

Jag vet att hade jag läst nått sådant när jag var i högstadieåldern hade jag funderat väldigt mycket över vad som var skillnaden och varför det var så viktigt att inte kalla killarnas könsorgan kränkande saker medan sådant beteende inte uppmanades att låta bli angående mitt kön. Antagligen just för att jag ofta fått lära mig av vuxna att min kropp var mer ok att kränka än killarnas och det alltid gjort mig arg och ledsen. Kanske hade en text som den jag beskriver ovan i den situationen jag var i då varit ännu en bekräftelse på skillnaden i den vördnad man behöver visa de olika könens kroppar som jag av korkade vuxna blivit itutad existerade.

RFSU är ju trots allt en institution av oerhört tung vikt när det gäller sexualupplysning i Sverige som källa till kunskap för framför allt ungdomar som funderar över kön, sex och sexualitet samt också en källa till information som ungdomar uppmanas att uppsöka. Så det är enligt mig extra viktigt att det som står där inte skapar mer frågor än det besvarar.

Uppdatering: Nu har jag fått mailsvar att texten i fittfaktan är ändrad och att författarna till den tyckte att det var bra att det uppmärksammats vilket gjorde mig nöjd och glad! Uppenbarligen var det precis som jag trodde ett misstag att texterna skiljde sig åt på det sättet.

3 thoughts on “Ja, jag är en petig person…

  1. Jag reagerade på det. Med tanke på hur poppis det är att använda olika ord kopplat till kvinnans könsorgan för att förolämpa eller som bara ett arg uttryck. Det finns det ord som används som enbart hatisk ord för att beskriva kvinnans könsorgan. Så jag tycker det var bra att uppmärksamma detta.

    • Ja eller hur, jag menar även jag har ovanan att säga ”jävla fitta” om folk jag inte gillar av båda kön men jag försöker bättra mig.
      Troligtvis är det en ren miss skapad av att de olika sidorna inte uppdaterades på samma dag och en miss som de inte vill ha i texten så det kändes som en bra grej att säga till om.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

