No shave November

Det är intressant hur man även som vuxen kan mogna och totalt ändra åsikt om vissa saker.

Igår när jag promenerade från Malmö central till Medborgarskolan för min 6:e lektion i digital fotografering kom jag plötsligt ihåg en tanke som for genom mitt huvud för några år sedan. En tanke jag knappast skulle tänka nu.

Jag var på en dejt med en kille som var lite strulig, en såndär typ som tror att det sexigaste kvinnor vet är när deras dejt visar intresse för andra brudar. Det tycker inte jag och vi blev aldrig mer än vänner. Hursomhelst var vi på en poesiafton. När vi kom in i lokalen stod en söt tjej och läste en dikt. Jag tänkte ”Undrar om han tycker att hon är snygg?”, i samma sekund lyfte hon på armen och avslöjade en rejäl buske i armhålan. Jag pustade ut och tänkte ”Nähä, nej det tycker han nog INTE!”. Antagligen hade jag inte fel angående den killens preferenser för kvinnor och kroppsbehåring, men jag hade MYCKET fel angående att tänka att hon skulle vara oattraktiv bara för att hon inte var hårlös under armarna! För det var ju trots allt min hjärna som tänkte hårbuske under armen på en kvinna = oattraktivt.

Vid den tiden var jag smått besatt av hårborttagning. Jag gick till salong en gång i månaden och slätvaxade både ben och muff samt vaxade mig själv under armarna. Detta även fast jag var singel och det alltså inte var meningen att någon karl skulle hurra glatt över tilltaget, om någon nu trodde det. Till slut blev det lite väl dyrt för min ekonomi att springa på salong så jag fick sluta med det. I samma veva började mina armhålor reagera mycket negativt på vaxningarna, så till den milda grad så jag inte heller kan raka mig under armarna utan att få inflammationer.

Sedan dess går jag runt mer eller mindre hårig. Benhåret har blivit ganska glest av år av vaxningar. Ibland snaggar jag håret under armarna med en trimmer och det har hänt att jag rakat benen. Jag säger inte att jag aldrig kommer vaxa brazilian igen, jag gillade nämligen den hårlösa känslan och har ogillat mitt könshår sedan det växte ut i puberteten. Vad jag dock vet är att jag aldrig igen kommer att titta på en annan kvinna som skippat rakningen och tänka ”Oattraktiv!”. Det beror såklart inte bara på att jag själv slutade med hårborttagning och att jag därför tycker att det är ok att andra gör det utan för att jag nuförtiden är mer upplyst om normerna som påverkar oss ända in i märgen av våra kroppar.

3 thoughts on “No shave November

  1. Själv älskar jag att vara rakad, ben, under armor, underlivet. Älskar känslan jag får när ja ligger i sängen och känner täcket och lakan mot benen. Första gången (7 år sedan) jag rakade benen så var det en skön känsla. Har inte haft hår på benen sedan dess.

    Men samtidigt är jag medveten om pressen och utseendeidealen som väldigt få tjejer och kvinnor INTE känner av. Och även flickor då redan vid 8-9 så rakar sig allt fler flickor, som inte har mer än fjun :(

    • Första gången jag rakade benen var nog när jag gick i 8:an och då hade jag fått mina håriga ben påpekade för mig ett antal gånger. Främst av en amerikansk tjej, kanske inte så konstigt med tanke på deras besatthet av rakning. Jag tyckte att det var en jätteläskig känsla! Särskilt i pyjamasbyxor av satin. Läskig, konstig, men lite angenäm ändå.

  2. Ping: Jag är uppmuntrad i min hårighet! « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

