Ja, jag är en språkpolis!

…och som en sådan är det lätt att irritera sig på texter skrivna av folk som inte kan hantera språket. En sak som jag anser är värre än både grammatiska fel, särskrivningar och felstavningar är när folk använder ord som man fattar att de egentligen inte kan. Det kan göra att jag slutar läsa en annars bra blogg för jag fastnar bara i de där orden och känner mest för att skriva rättstavningskommentarer. Fast det är ju inte så trevligt och snällt, så jag låter bli och klickar bara ner fönstret.

För att det inte ska gå att googla sig till mitt senaste störobjekt tar jag ett annat exempel för att illustrera vad jag menar. Ett ex till mig, en såndär typ som ska klaga på allt och trycka ner, brukade säga att jag hade monotom röst. Monotom. Vad han menade vet jag inte för jag har inte monoTON röst, och även om jag hade det – so what?, så det får stå för honom. Vad han uppenbarligen inte fattat är att monotoni har med TON att göra. Det är liksom grekiska och kommer av monos en/ensam och tonos ton. Det har inte med TOM att göra.

Vet man inte hur man ska använda stora ord, slang eller annat i sin blogg är det så enkelt så man kan googla och då för det mesta få hjälp. Annars får man hålla sig till de orden man kan eller stå ut med att det finns folk som helt enkelt inte klarar av att läsa rappalakjan!

8 thoughts on “Ja, jag är en språkpolis!

  1. Haha! Jag hoppas att det inte är min blogg du syftar på! Jag är själv högt uppsatt språkpolis, men det har hänt att jag argumenterat stenhårt för en viss stavning av ett ord som senare visat sig vara fel… :-)

    • Nej nej, absolut inte! Den bloggen finns inte i min bloggroll. Den var ett riktigt virrvarr av ord och uttryck som inte bara var felstavade utan missuppfattade. Typ ”han var helt seg i kålat” (istället för ”seg i kålan”) ”Samt hög på opianer” (istället för ”opiater”.)
      Jag uppfattar inte din blogg som felstavad, men vem vet, nu kanske jag blir mer uppmärksam. :-D

      • Nä det låter inte som min blogg :-) Trodde inte det heller egentligen… man får nog leta rätt hårt om man ska hitta stavfel där, men visst kan det hända nån gång ibland!

  2. …och här kommer jag och kommenterar ibland, skriver fel, syftar fel och orkar inte ändra fast jag faktiskt vet att jag slarvat. Det måste reta dej lite? Å andra sidan skriver jag fel/säjer fel på pin kiv till vissa personer, jag vet ju själv hur irriterande det kan vara ;)

    • Nja, jag har nog inte lagt märke till det så mycket. Kanske ä ja ejenklien så skaddad av Familjeliv.se så ja inte märker vanliga slarvfel ;-) Riktigt så lättretad är jag kanske inte heller, fast jag ska erkänna att jag säger ”som jag” till min kille när han säger ”som mig”! För att inte tala om hans jävla ”Min kollega ska vara pappaledig!” när det är föräldraledig han menar, vet hut eller nåt!
      Men kommentarer i bloggen analyserar jag inte på samma sätt. Dessutom kan det ju ibland på fulaste Alvar finnas ett syfte med att skriva ”fel”. I min familj är vi inte bara språkpoliser utan även ordvrängare och då.

  3. Haha…. Min blogg passar väl in på detta inlägg. Jag är lite usel på det där. Men jag blir bättre! Promise!

    Läs bara inte inlägg från min bloggs början, då kommer du få huvudvärk… ;)

  4. Ping: Du skriver väl inte monotom när det heter monoton?

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

