Man behöver inte umgås med idioter

Bildkälla

Jag tror inte jag är ensam om att ha haft kompisar och pojkvänner som varit riktiga rövhål. Energislukare som gillat att påpeka ens (i deras ögon) fel och brister för att trycka till en lite ifall jag mot förmodan skulle gå runt och inbilla mig att jag hade ett utseende som dög åt annat än att skratta åt.

Det har funnits tider i mitt liv när jag låtit dessa människors kommentarer styra min självbild. Fortfarande brottas jag med vissa komplex som någon av rövhålen dumpat i mitt knä.

Alla de människor jag träffat på som ägnat sig åt detta rent elaka beteende har dock själva haft stora problem med sin självbild och jag har förstått att sådana personer får en liten egoboost av att se smärtan i andras ögon när en giftig kommentar lyckats träffa exakt rätt punkt. Exet som tjatade om mitt freakishly höga hårfäste och hur jag borde dölja det led själv av tidigt håravfall. Kompisen som i ena sekunden sade att henne ex gillade abnormt feta brudar (jag vet inte riktigt hur hon faktorerade in sig själv i ekvationen med tanke på att de var ihop i typ ett år) för att några sekunder senare berätta att han tyckte att jag var JÄTTESNYGG brukade själv tjata om vad hon skulle köpa och göra när hon väl blivit fit. Jag brukar kalla det senaste beteende elakhet med tvåstegsraket. Den är liksom ämnad att ta en på sängen. Ofta inleds med ett konstaterande som inte har med offret att göra: ”Min kusin har skitful näsa”. Någon minut senare kommer nådastöten, gärna uttalad som om det vore en komplimang: ”Du och min kusin har sånt giftastycke, ni har exakt likadan näsa!”. Blir man sur här reagerar de som att de inte fattar vad man klagar på: ”Men Guuuud! Jag menade inte alls såå!!!” och lyckas därmed även förolämpa ens intelligens genom att visa att de tror att man inte fattar att ”Min kusin har ful näsa” + ”Din näsa är likadan som min kusins” = ”Du har ful näsa!”. Touché!

Deras dåliga självförtroende och bristande självinsikt gör det dessutom svårt att bemöta påhoppen. Ger man igen med samma mynt brukar de nämligen inte alls minnas att de straxt innan varit jävligt elaka själva ”Hur kan du säga så till mig som alltid är så SNÄLL, fast jag för 5 sekunder sedan kallade dig dvärg och skrattade åt mitt hysteriskt roliga skämt om att du bara skulle få åka barnkaruseller här på Liseberg!”.

På senare år har jag gjort det enda rätta och lämnat dessa människor bakom mig. Man måste inte umgås med idioter! Jag vet om att många människor mäter sitt värde i hur stort umgänge de har, men vad är det umgänget värt om det bara ger en skavsår på trumhinnan och själen? Jag har hellre kvalitet än kvantitet när det gäller kompisar, folk som tycker att det är roligt att bygga upp istället för att bryta ner.

Det har hänt att jag har omvärderat mitt beslut att inte umgås med vissa personer, men det är efter att deras personligheter gjort en förändring till det bättre och vi har snackat om vad som gick fel. Ibland har dessa personer visat sina dåliga sidor igen och då slösar jag inte mer energi på dem. Jag kan lova att jag inte går runt och saknar vänskapen efter de som visat att de aldrig förtjänat den!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

