”oooj en stackars ***** kommer få skiit, hjäp mig! hahaha”

En barndomsvän och jag började snacka bidragsfusk på Facebook. Vad som diskuterades var politiker som skor sig på alla sätt de kan bara för att det går, i alla fall en tid. Nått jag som fritidspolitiker tycker är jättetrist för det spär på politikerförakt och reflekterar illa på alla oss som ger av vår tid för att få demokratin att fungera.

In hoppar då en av hennes bekanta och börjar tjafsa om somalier, som då enligt honom inte jobbar utan bara lyfter bidrag. ”jaaaa visst vaaa roligt vi får betala till den faaan och do jäkla somalierna som aldrig gör ngt vättigt, men det är ju synd om dom….. hmmmm.. oj nu blev jag ärlig och får mycket skit säkert….” (nej, det är inte jag som har problem med stavningen). När jag argumenterade emot utmanade han mig att berätta om jag kände till några somalier som jobbade. Det gör jag säkert, men jag kommer inte på någon på rak arm för jag brukar inte titta på folk och utbrista ”Åh herregud! En somalier som arbetar!!!”, ens inombords. Men jag kan göra en kvalificerad gissning och påstå att det säkerligen finns minst en person av somaliskt ursprung som jobbar med hemspråk inom Lund. Fast jag gissar att det inte duger för ***** som exempel. Annars har jag inte som hobby att springa runt på arbetsplatser och registrera ursprunget på personalen.

Jag blir bara så trött på folk. Hur lätt tror de egentligen att det är att komma in på den svenska arbetsmarknaden?

Jag har ingen aning om hur hög arbetslösheten är för invandrade somalier i Sverige, men det skulle inte förvåna mig om den var rätt hög. Särskilt för kvinnor. Så brukar det liksom se ut. Snubben i fråga bor dessutom i Sörmland, ett av de landskap där arbetslösheten är som högst. Jag frågade honom rakt ut ”Var fan kan man jobba i K-håla?”. Det enda svaret han hade på det var att vill man jobba så får man jobb, nått jag tycker är kvalificerat skitsnack!

När mina föräldrar bodde kvar i Sveriges tråkigaste stad 2007 och jag sökte sommarjobb var det bara vården som fanns som alternativ och då främst hemtjänsten, annars krävdes det nepotism för att ha en chans. Det är redan svårt nog för ungdomar som aldrig arbetat att skaffa sig ett jobb, tror han då att det blir lättare om man är invandrare, heter Muhammed eller Fatima, kan dålig svenska och inte har någon svensk gymnasieexamen?

”men av all dom måste någon ha möjlighet att få jobb och betala skatt, men vill man inte pga bidrag så varför… jag ser skiten på SFI….” Trevlig snubbe, jag hoppas verkligen att han inte jobbar på SFI utan bara hänger där för att hans thailändska flickvän lär sig svenska där (kul för henne att leva med en snubbe som ser ner på folk p.g.a. deras ursprung förresten).

Det tar i genomsnitt 7 år (förövrigt en väldigt bra artikel) för en människa som invandrar till Sverige att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden. Som med alla genomsnittssiffror innebär det att vissa kommer in i arbete snabbare medan andra inte gör det alls. Förutom att vi har en svag tjänstesektor och saknar den typ av lågkvalificerade och lågbetalda jobb som krävs för att öppna arbetsmarknaden för dem som inte har utbildning är vi även dåliga på att ta till vara på den kvalificerade arbetskraft som kommer hit. Hur många gånger har man inte åkt taxi med en förare som snarare hör hemma som forskare t.ex? Dessutom finns det många exempel på utbildat folk som inte fått kvalificerade jobb i Sverige eftersom deras examen inte är värd skit här, men som välkomnas med öppna armar i England.

Jag har inga problem med att folk har åsikter men när man inte kan argumentera om sin sak utan fastnar i nått ”visa mig den somalier som jobbar för jag litar inte på att någon gör det!” samt tycker att alla motargument är påhopp, då blir jag bara trött. Jag tror knappast att det hjälper ifall en massa människor där ute tänker som han heller. Visa mig den SD-anhängare som gladeligen anställer invandrare.

6 thoughts on “”oooj en stackars ***** kommer få skiit, hjäp mig! hahaha”

  1. Ja, alltså. Att hävda att alla somalier (eller människor av random icke-svenskt ursprung) i egenskap av somalier (eller vad det nu är vid tillfället) inte anstränger sig tillräckligt för att få jobb och därför inte får jobb, lever som kungar på socialbidrag och utnyttjar svenska samhället och dess goda skattebetalare endast i egenskap av somalier visar ju på en otroligt dålig människosyn. Jag kan bara tycka synd om en så bitter och trångsynt människa som lägger så mycket fokus på ursprung och tillskriver en människa så mycket egenskaper till följd av dennes ursprung. Undra om denna människa någonsin skulle överleva som invandrare i ett annat land?

    Jag har bott i ett och ett halvt år i Berlin, en europeisk metropol, och jag kan säga att som svensk, vit, kvinna med hyfsat tyskt ordförråd är det ÄNDÅ inte speciellt lätt att få arbete eller bli en del av samhället på ett tillfredsställande sätt. Visserligen är det inte främst av någon av dessa anledningar jag bosatte mig i Tyskland och jag är visserligen på väg att flytta hem nu efter dryga ett och ett halvt år, men jag har efter så pass lång tid fortfarande inte etablerat mig i Berlin som ändå är en öppen och vibrerande stad med mängder av människor från mängder av länder. Tänkt då alla de som måste flytta till Sverige av div. anledningar, måste lära sig ett ofta HELT främmande språk och etablera sig i en HELT ny kultur full av helt främmande människor och sedvänjor, lära sig ett HELT nytt system och inte kan utnyttja sina tidigare livskunskaper … det är inte lätt att etablera sig i en ny kultur om du inte har mycket pengar (möjligtvis… för då behöver man ju inte arbeta). Problemet med socialbidrag är inte att somalierna (i det här fallet) kommer och lever som kungar på skattebetalarnas pengar, problemet är för svenska som nysvenska och svenska med invandrarbakgrund att man hamnar i en extrem beroendesituation som är otroligt svår att ta sig ur.

    Personligen tycker jag att vi borde byta attityd till socialbidraget helt. Det är väl ändå meningen att det ska fungerar som ett stöd när det verkligen behövs, en tillfällig lösning som ska hjälpa människor att ta sig upp igen? Istället låser staten människor i beroendesituation på botten och kräver mer och mer saker av dessa människor och låser dem mer och mer, allt för att komma åt en minoritet av bidragstagarna som egentligen skulle kunna arbeta.

    Det är de fakto svårt för en ursvensk människa att få jobb i dagens Sverige. Varför skulle det vara lättare för dessa ”somalier”?

    /Sarah

  2. Jag blir så jävla arg att jag inte kan läsa färdigt inlägget. Att man inte skulle jobba för att man är somalier? Hur fan kan man ens kläcka en sån dum kommentar? Finns jävligt många svenskar som inte vill jobba eller klarar av att sköta sina arbetsuppgifter eller att ta ”order” och väljer att starta bråk eller komma bakfulla två timmar försent och sen sitter och klagar på att det inte finns några bra jobb. Är alla svenskar lata och oansvariga? Jag känner kanske ett tjugital somalier i åldrarna 25-50 och ALLA har jobb. Vita, skattebetalande anställningar. En del har lågstatusjobb och låg utbildning. En del hög utbildning och bra betalda jobb. Tjänar mycket mer än jag.

    Alla människor som orkar och kan vill kunna försörja sig själva. Leva värdiga liv. Tyvärr så har somalier mycket skit i bagaget pga situationen i landet. Men man kan inte dra alla människor från somalia över en kam. det tjänar ingen på.

    Att vuxna människor inte fattar hur skadliga fördommar kan vara och att det bara sprider hat och segregation mellan grupper och det tjänar ingen på. Spelar ingen roll om det gäller politiker, bidragstagare, somalier, judar, kungen, strippor…

    • ”Finns jävligt många svenskar som inte vill jobba eller klarar av att sköta sina arbetsuppgifter eller att ta ”order” och väljer att starta bråk eller komma bakfulla två timmar försent och sen sitter och klagar på att det inte finns några bra jobb. Är alla svenskar lata och oansvariga?”

      Jag tror det är något som förekommer inom alla etniciteter faktiskt. Att urskilja somalierna även i en positiv benämning är ganska ointressant tycker jag. Det är ju att de är människor och varken bättre eller sämre än en annan som är av intresse och vikt (tycker jag). Jag tror inte invandrare har större benägenhet eller lust till arbete än infödda svenskar, jag tror inte heller de är mindre motiverade bara på grund av sin etnicitet eller att detta i såna fall skulle vara ett gemensamt drag för den gruppen människor det gäller.

      Nu var det kanske inte så du menade, men jag tycker fokus ligger fel så fort man börjar diskriminera till någons fördel lik väl som till någons nackdel. Så det är viktigt att i alla fall nämna detta för att få en bredd på diskussionen (kanske?).

      • Var ju precis det jag skrev? Att man inte kan dra alla över en kam. Och att alla ”normala” (hatar ordet normal) människor vill leva värdiga liv och kunna försörja sig själva. Sista stycket förklarar ytterligare hur jag menar.

        Svaret på ”Är alla svenskar lata och oansvariga?” är såklart; NEJ, ba så du vet.

        Den här killen bad om ett namn på en somalier som jobbar för han tyckter/tror att alla somalier är bidragstagare. Jag kan alltså 20. Det finns ca 10 000 000 somalier (eller jag har ingen aning om hur många det finns utanför landet men jag höftar lite) i världen och kanske… ska vi säga 10 000 i Sverige. Hur det är positiv diskriminering att säga att minst 20 svenska somalier har jobb vet jag inte.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

