Är det verkligen den hårdaste läxan att lära?

Detta var slutklämmen på en artikel om en pedofil i Kanada som ångrat att han kidnappat en liten pojke och lämnat tillbaka barnet till föräldrarna.:

– Det här är en av de hårdaste läxor vi måste lära oss, säger Sparwoods borgmästare Sharon Fraser. – Vi kan inte lämna våra dörrar olåsta och vi kan inte låta våra barn röra sig fritt.

Jag förstår faktiskt inte varför lösningen ALLTID ska handla om hur offren beter sig! Ska inte kvinnor ta på sig mer kläder och sluta promenera själva efter mörkrets inbrott ska våra barns frihet kringskäras. Samhället kanske skulle ha provat att ge fan i att släppa ut snubben som gett sig på barn (tidigast dokumenterat) sedan mitten av 80-talet! Den hårdaste läxan borde väl vara att se till att personer som utgör en fara för andra människor inte tillåts röra sig fritt, inte att låsa in våra barn och endast låta dem leka under strikt övervakning?

Jag börjar bli lite trött på pedofilhysterin. Självklart är det sjukt äckligt och hemskt när sexualbrott, eller något brott för den delen, sker mot barn. Men de är faktiskt desto vanligare i det egna hemmet än när barnen är ute och leker, precis som sexualbrott mot vuxna människor. Mot de brotten hjälper inga låsta dörrar eller övervakade lekar. Ärligt talat är väl kidnappningar som den i artikeln rätt ovanliga? I Sverige sker det väl inte ens en om året så jag förstår inte varför rigorösa åtgärder mot barns frihet måste tas.

När jag var liten lekte jag och mina kompisar ungefär från 4-5 års ålder fritt i kvarteret och i skogsparken i anslutning till vårt villaområde. En liknande uppväxt skulle jag vilja unna alla barn. Självklart hade våra föräldrar koll på oss, men inte fan stod de och hängde över oss för att bevaka varje steg vi tog. De brukade öppna fönstret och ropa på oss när det var dags att komma hem. Självklart hade skit kunnat hända oss, men den risken fanns som sagt var i så fall även i hemmet samt på dagis, hos dagmamman och i skolan.

2 thoughts on “Är det verkligen den hårdaste läxan att lära?

  1. Jag lekte också med grannbarnen när jag var säkert bara 4 år gammal. Vi sprang runt i kvarteret och fick röra oss runt där hur vi ville.

    Våldtäkter och misshandel sker oftast i hemmet, av någon man känner väl. Samma sak med mord. Det är ganska ovanligt att någon galen människa hoppar ut ur en buske utan anledning för att döda en…

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

