Myten om den 16-åriga kvinnokroppen

De senaste dagarna har jag funderat en del över uttalande man kan höra eller läsa då och då. Nämligen sådana som ”Hon var så snygg, hennes kropp var som en 16-årings”, ”Nu efter operationen har jag bröst som en 16-åring!” och liknande (jo det finns ju även andra åldrar som snackas om samma sätt på, men ”åh, precis som en 14-åring”-diskussionerna brukar bara vara för jäkla perversa). Underförstått verkar vara att denna 16-åringskroppen som man anser någon ha eller anse sig ha begagnat genom operation är smal och spänstig cellulit- och bristningsfri med fasta toppiga tuttar som sitter ”precis där de ska”. Var nu det är, eller vänta! Det vet vi ju! Det kan ju en plastikkirurg mäta med sitt måttband! 22 cm från nyckelben till bröstvårta, annars hängpattar i behov av ett drastiskt ingrepp, har jag för mig att det var.

Jag undrar hur många 16åringar och före detta 16-åringar som känner igen sig i den beskrivningen av deras kropp eller kroppen som den var då. Troligen inte de flesta! För det mesta tycker jag att det verkar låta som nått ouppnåeligt ideal i vårt så åldersrädda samhälle. Som någon retuscherad karbonkopia av en genomsnittlig 16-åring av normalvikt.

Som jag kommer ihåg det hade jag klasskompisar som redan i högstadiet, alltså innan de var 16, hade både celluliter, bristningar och bröst i varierande storlekar som hängde.  Jag hade bristningar på brösten, fick det redan i 6:an när de formligen exploderade i storlek över en natt, och tuttar som p.g.a. sin storlek och tyngdlagen hade slutat sitta perfekt under hakan. Redan som 14-15-åring brukade jag stå framför spegeln med armarna uppåtsträckta och önska att mina bröst var så fasta när jag hade armarna nere som då. Fy fan vad jobbigt det var. Hade jag då läst en massa snack om silikonpattar som är ”som 16-åringars bröst” hade jag säkert blivit mer nojjig över kroppen än vad jag redan var, jag menar, yngre än så och redan icke-perfekt.

Det känns som att allt snack om den där underförstådda och eftertraktade 16-åriga kvinnokroppen bidrar till kvinnors skeva syn på sig själva. Kan vi inte bara sluta låtsas som att folk är stöpta i samma form och att ”kropp som en 16, 18, 20, 25, 50-åring” skulle vara en underförstådd kroppstyp?

5 thoughts on “Myten om den 16-åriga kvinnokroppen

  1. Jag fick också pattar skittidigt och jag har alltid, ända sedan sjuan, haft störst bröst i min umgängeskrets.
    När jag läste Frida (pisstidning) stod det en gång att man skulle kolla om man hade hängbröst genom att sätta en penna under ett bröst. Satt den kvar när man släppte bröstet hade man hängpattar.
    Själv får jag plats med ett helt pennskrin och kanske en bok eller två under mina.
    Jag har verkligen ingen 16-årig kropp, tack och lov.

    • Ja herregud, med tanke på att ha störst i umgängeskretsen, jag kom ihåg när min tonårskompis kom springande till mig och skrek extatiskt ”Matilda!!! Jag har sett en tjej som t.o.m. har större bröst än du!!!”. Hon var lite besatt av mina bröst, men dessvärre är hon inte den enda som varit det. Vissa tjejer har varit helt fascinerade vissa så jag nästan kände mig som ett freak när jag var i närheten av dem.
      Jag tror jag låter bli att kolla hur många pennskrin jag kan bära runt under mina bröst och nöjer mig med hur smidigt det är att med hjälp av dem hålla uppe handduken jag sveper omkring mig efter duschen :D

  2. Mina vänner är precis likadana. Tjejer har faktiskt alltid varit mer intresserade av mina bröst än killar, iallafall har de visat det. det har på riktigt hänt att helt främmande tjejer på krogen frågat om de får ta på dem. Helt absurt.

    • Ja det har jag också varit med om, att tjejer tycker att det är ok att de får ta på dem och då även främmande tjejer. Som att jag inte skulle känna att min personliga sfär blir kränkt bara för att de inte är män! Helt absurt!

  3. Jag håller med och tror definitivt att det bidrar till kvinnors bild av sig själva och hur vi ska se ut för att vara snygga och duga…

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

