Va?!? Måste jag göra en MOTPRESTATION? Hujedamig! Diskriminering!!!

Jag inleder med att säga att jag tycker att det är riktigt strongt av 53-åriga Ann Linderholt att gå ut med bild, för- och efternamn i denna artikel för jag måste nästan plocka fram skämskudden när jag läser den.

Ann har ont i ett knä och har haft det i tre år. Leden är sliten och behöver opereras. För att få göra operationen måste Ann sluta njuta av sin last, ett paket cigg om dagen. DISKRIMINERING!, säger Ann. På vilken grund då?, undrar juristen i mig. Funktionshinder bestående av medfödd eller genom åren ackumulerad dumhet?

Läkarna vill inte att hon ska sluta för att de har fördomar om rökare, de vill att hon ska sluta röka för att de vet att risken för komplikationer ökar till det dubbla om hon inte gör det! Ann tycker att det är smällar hon ska få ta utan att någon ska lägga sig i ”– Jag är 53 år gammal, då ska inte någon komma och säga att jag ska sluta röka! Jag är medveten om att läkningsprocessen blir sämre men då är det mitt val om jag ändå fortsätter att röka.”. Vi har fri vård i Sverige, men fri vård betyder inte förutsättningslös rätt till samma vård. Att hålla upp med rökning i 12 veckor är väl ändå ett litet pris att betala för att få vården och samtidigt bidra till samhället genom att minska risken för merkostnader som kanske gör att någon annan i behov av ett icke-livsnödvändigt medicinskt ingrepp blir bortprioriterad. Det finns faktiskt många ingrepp som kräver olika prestationer av den som vill ha dem utförda, viktnedgång, ge upp alkohol, sluta röka. Det är varken konstigt, elakt eller diskriminering! Det är omtanke om patienten! Om det är Anns val att fortsätta röka borde det väl lika mycket vara vårdens val att vägra henne en operation p.g.a. det?

Jag lever ihop med en storrökare. Min sambo suger i sig minst 1,5 paket cigg om dagen. Det är inget han är glad, stolt eller nöjd över men det är svårt att sluta när man väl har börjat och blivit beroende. Hade han blivit sjuk, behövt opereras och därmed också sluta röka inför ingreppet och han hade klagat som Ann hade jag sagt till honom vad jag har lust att säga till henne: SKÄRP DIG! Se det som en sporre att sluta för gott istället!

Det är faktiskt rent fruktansvärt hur hårt denna drog får sina klor i folk. Därför vidhåller jag att det borde finnas avgiftningskliniker för rökare!

7 thoughts on “Va?!? Måste jag göra en MOTPRESTATION? Hujedamig! Diskriminering!!!

  1. Och hur ska vården då ställa sig till kriminella och rattfyllon som söker hjälp för skott- och knivskador och skador efter bilolyckor. Ska de inte få vård om de inte skriver på ett papper där de lovar att ge upp sin självdestruktiva livsstil?

  2. Ping: En chefspappas vardag… » Röka eller operera knät? Det är frågan!

    • Att sluta röka inför en operation är inte en tveksam motprestation, det är en fullt förståelig sådan. Och nej, det är inte samma moraliska ställningstagande det handlar om, inte alls.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

