Beklämmande normativt tänkande

Jag tycker att det är så trist att folk inte reflekterar över sitt ”att en tjej har nått typiskt grabbigt är ok, men om en kille ska behöva ha nått typiskt tjejigt DET går inte för sig!”-tänkande. Enligt mig förstärker det bara synen på att pojke är bra men flicka är dåligt. Som det att en pojkflicka är lite av en uppgraderad tjej, nått att vara stolt över medan en flickig pojke är ett problem och lite pinsamt. Som feminist och kvinna hade jag aldrig fått för mig att pissa på mig själv genom att tänka på det sättet!

Vi som är genusmedvetna kan ju inte bortse ifrån att det finns en stark norm i samhället över vad som är ok för barn av olika kön att ha på sig både angående snitt och färg och vad som är ok att leka med. Det är ju en av de saker många av oss vill ändra på, att öka valmöjligheterna. Därför blev jag lite ledsen när en kompis berättade att de skulle köpa en cykel i tidig  treårspresent till sin 2,5åring och säger att de försökte få henne att välja en svart eller blå cykel med tanke på att lillebrorsan skulle kunna ärva, men att det inte gick för att flickan absolut ville ha en lila cykel. Om man bortser från alla normer och social påverkan som antagligen fått en 2,5årig flicka att välja en ”prinsessig” cykel tycker jag bara att mammans syn här är rent beklämmande. Kanske för att jag är så medveten om att folk inte ens tänker på att de tänker på det sättet! Det kommer bara så naturligt för dem! Man får väl tänka att lillebror kommer vara i ungefär samma ålder när han ska ärva cykeln, varför ska han då bry sig om att den är ljuslila? Och varför är det så ok att flickan cyklar runt på en svart eller blå cykel som enligt föräldrarna ska passa en pojke (lillebror) men synd om lillebror att cykla runt på syrrans treårspresent som råkar vara lila?

Det känns lite som the same old story… svarta och blå cyklar är för pojkar och balla brudar. Rosa och lila cyklar är för små prinsessor. Även om jag tycker att det är nedvärderande för tjejer att tycka att grejer som är socialt sett utpräglat tjejiga inte är fina nog för killar så är det ju inte vi som målas in i det normativa hörnet här. Det är alla små killar som suktar efter en lila eller rosa cykel men som inte får eller inte vågar för att ”det minsann är för tjejer!”.

6 thoughts on “Beklämmande normativt tänkande

    • Jag med. Dessutom har jag en distinkt känsla av att de om rollerna var omkastade inte hade försökt få en storebror att välja en rosa eller lila, eller ens en röd cykel till present med tanke på lillasyster.

  1. Ping: ”Ja, JAG var ju en pojkflicka när jag var liten! *stolt leende*” « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

