Vegetarisk pannacotta

Idag fick jag för mig att göra dessert att överraska Patrik med. För ett tag sen läste jag att man kunde göra gelantinfri, vegetarisk pannacotta med nått som heter Gelésocker Multi från Dansukker. Det är inte det vanliga syltsockret med pektin i utan ett annat som ser ut såhär i förpackningen:

Jag är inte vegetarian, men gelantin är inget jag gillar i mina desserter. Kanske är det för att det luktar snusk när man smälter det eller så är det för att jag är medveten om vad det innehåller.

Receptet är superenkelt. Detta räcker till 2-3 portioner beroende på hur sugen man är. Till oss blev det 2 portioner.

3 dl vispgrädde
0.75 dl gelésocker
0.5 krm vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)

Blanda allt i en kastrull, koka upp under omrörning. Koka i 30 sekunder. Häll upp i serveringsskålar eller glas och kyl i kylskåp minst 2 timmar.

Till pannacottan rörde jag ihop ca 1 dl tinade hallon med lite florsocker (högst 1 tsk) som ett syrligt tillbehör. Tyvärr tog jag inget kort innan skapelserna käkades upp, men jag kan berätta att de inte bara var goda utan snygga med.

Pannakottan blev inte lika slät i konsistensen som den blir med gelantin, men den smakade jättegott!

Om ni testar detta recept får ni gärna komma in här och berätta vad ni tyckte om resultatet!

Post festum

2 thoughts on “Vegetarisk pannacotta

  1. Åh, vad bra! Jag är veggo och jag äter visserligen gelatin i godis och sånt där men jag tycker att tanken på det känns rätt så äcklig. Pannacotta tycker jag ju är jättegott men det känns inte bra att det är gelatin i så detta tips tar jag verkligent ill mig. Tack för det! :)

  2. Ping: Pannacotta med vit choklad « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

