Hår!!!

Expressens artikel om Ylva Johanssons uttalanden angående Håkan Juholts mustasch gav mig en idé om hur jag skulle kunna utforma en eventuell framtida personvalskampanj. Och nej Patrik, det är inte bajs, det är hår! Muffhår!

Angående artikeln vill jag säga att jag förstår vad Ylva menar och jag förstår att hon blir illa till mods av mustaschfixeringen. Hon känner antagligen att det blev någon slags manlighetskult istället för framhävande av Juholt som person, men jag tror inte att det var syftet med kampanjen. Även om mustasch kan ses som en manlighetssymbol för att främst män bär sådan (det ses ju inte som så tjusigt på kvinnor även om vissa kan ha hårväxt för att odla en) så bär den även en viss identitet för personen den pryder. Precis som jag finns det nog många som kan associera till en viss person bara av att se en liknande mustasch.

Ingen nämnd ingen glömd eller nåt…

Bildkälla

3 thoughts on “Hår!!!

  1. Ylva Johanssons har problem med sin sexualitet om hon har problem med en mustasch. Finns ingen annan förklaring.
    Inga bröst ska finnas i politiken heller, inget smink, högklackat…

    Jag skäms för att vara människa när personer som ylva tror sig ha rätten att ens öppna munnen om något sådant.

    • Nu tycker jag faktiskt att du drar det hela till lite konstiga ytterligheter. Och smink och högklackat är väl knappast att jämföra med typiskt manlig kroppsbehåring? Det är ju socialt skapade saker som faktiskt varit fullt rumsrena för män att använda, se bara på kungligheter under t.ex. 1700-talet när det var manligt med smink och klack på skon.
      Vad hon hade problem med var att de hyllade mustaschen eftersom hon ser det som en manlighetssymbol och att de hyllade honom mer för att han var man än att han var Håkan Juholt. Jag ser det mer som att de hyllade honom med ett attribut man förknippar med honom.
      Den dan någon viftar med avbilder av bröst eller till och med konstruerat ”kvinnliga” saker som klackskor och smink för att höja upp en kvinnlig politiker, den dan är en sorglig dag för jämställdheten!
      Hade någon viftat med gigantiska pattar, som jag råkar ha, på en kampanj för mig i framtiden hade jag inte tyckt det var så kul. Jag vill hellre ses för den jag är som person än för en del av min kropp som råkar vara iögonfallande.

      • Nja, jag tycker inte att det var en konstig jämförelse då klacken (oftast) idag är kvinligt, som mustach oftast är manligt. Ändå förstår jag tanken kring att hylla något som bara funkar åt ett håll. Det är fel, enligt mig, att välja sådana saker att hylla så att en del av mänskligheten medvetet blir utanför. Varför inte hylla navel? Den kan vara både med och utan hår på både könen, och så vitt jag vet så är de ändå relativt lika!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

