Vigo tuggummi som marknadsför stereotyper.

Jag måste säga att när jag såg reklamen för Vigo tuggummin blev jag förvånad över att de stenhårt spelade på stereotyper. Vigo Beauty ”om du vill hålla dig snygg” representeras såklart av en tjej, Vigo Active ”innan du tränar” representeras av en muskulös kille och Vigo Focus ”när du behöver extra skärpa” representeras av en kille som ser lite ut som att han pluggar på LTH.

Varför kunde inte den muskliga killen representera Vigo Beauty och den pluggiga Active och tjejen Focus? Hade jag skapat den reklamen hade jag nog hellre kört på det än det totalt förutsägbara ”tjejer vill va snygga medan killar antingen vill vara vältränade eller briljera med sin intelligens.

Konsumentverket har redan börjat granska produkten.

Själv käkar jag nog hellre en varierad kost och kompletterar möjligtvis med vitamin- och mineraltablett än tuggar tuggummin som säger att de ska göra mig snygg, smart eller peppad för träning. Jag vet inte heller hur smart det är att tugga runt c-vitamin på tänderna, det lär ju leda till frätskador!

5 thoughts on “Vigo tuggummi som marknadsför stereotyper.

  1. Jefla skitreklam. Blev paff när jag såg den första gången, jag var säker på att det var ett skämt.
    Att överhuvudtaget marknadsföra tuggummi som ska göra en snygg är ju dårskap.

    • Det var min första reaktion också, dessutom var jag först övertygad om att de inte valt tjejen som ”Beauty”, men sen när jag tittade närmre så blev jag faktiskt som jag skrev FÖRVÅNAD.
      Dessutom vet jag att mitt tonårsjag hade köpt det tuggummit.

    • Ja visst är den tjusig! Jag har inte hittat den själv och känner mig som en dålig människa som inte har koll på var jag hittade den heller :S Men jag gör en kvalificerad bedömning att den inte uppfyller verkshöjd tillräckligt för att omfattas av någon upphovsrätt *host harkel* Jäkligt bra sammanfattning av feminismen är det iaf!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

