Päronglass

Eftersom jag och min sambo tycker att affärerna lider brist på god gräddglass med päronsmak har jag sedan förra året försökt kompensera det genom att försöka göra min egen päronglass. Förra året testade jag allt från inlagda päron till färska, men jag kom fram till att det enda som antagligen funkade var artificiella smakmedel. Därför införskaffade jag sådant häromdagen. Med tanke på resultatet tror jag att det lyckats. Glassen var smaskens!

Om ni testar detta recept får ni gärna komma in här och berätta vad ni tyckte om resultatet!

Receptet är dimensionerat för en glassmaskin som rymmer 1 l, men kan såklart även göras utan glassmaskin genom att man vispar smeten med elvisp en gång i halvtimmen ca fyra gånger medan man fryser den.

3 dl mjölk (standard eller gammaldags)
3 dl vispgrädde
5 äggulor
1,5 dl socker
0,5 krm salt
Päronessens (enligt anvisningar på förpackningen)
Grön hushållsfärg (enligt anvisningar på förpackningen)

Jag började med att göra smeten igår kväll så den fick kallna och svälla över natten.

Värm mjölken och grädden, men den ska inte koka. Vispa äggulorna och sockret fluffigt. Häll ner den varma gräddmjölken i äggsmeten under vispning.

Häll över blandningen i kastrullen och värm försiktigt (högst medeltemperatur på plattan) under omrörning tills blandningen tjocknat så att den kan bilda en hinna på baksidan av skeden (se bild  här). Smeten ska inte koka! Beroende på hur varm gräddmjölken var när den hälldes över äggsmeten kan det ta olika långt tid, ibland behövs det t.o.m. inte alls. Vill man vara extra försiktig kan man även värma smeten över vattenbad som med sjudande vatten. Tillsätt saltet.

Kyl och låt stå i kylskåp tills kallt, gärna över natten.

Tillsätt essans och färg enligt anvisningar på förpackningarna. På mina stod det 1-2 gram per kilo smet, min smet vägde ca 800 gram. Jag höftade dock rätt mycket med både smak och färg, min hushållsvåg är inte precis nog för att känna av 1 gram hit eller dit.

Frys in i glassmaskin enligt anvisningar, häll upp i en form som fått bli kall i frysen och ställ minst 2 timmar i frysen för ytterligare frysning.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

