”Älskling, jag måste jobba över ikväll…”

Bildkälla

”Kroppsspråksexpert: ”Så avslöjar du otrohet””. Jag satt nu här vid min dator, drack mitt morgonkaffe och käkade mitt kokta ägg med Trocomare medan jag scrollade igenom Aftonbladets hemsida. Återigen var ämnet där, otrohet, hur vanligt det är och hur man avslöjar det. För några år sedan skickade sådana rubriker ner mig i svarta hål. Jag har som så många andra fått känna på hur ont det gör att bli sviken av den man älskar på, av den man litade på. För några år sedan fick sådana rubriker mig att aldrig vilja pröva lyckan i ett förhållande igen, för man vet ju inte vem man träffar och hur allt kommer att utspela sig.

Men samtidigt får man ju sätta otrohet i ett perspektiv. Trots allt är det inte det värsta som kan hända i en kärleksrelation, även om jag som många andra hade haft svårt att fortsätta förhållandet efter en sådan sak. Det handlar inte om att hålla den andra fängslad i relationen eller att äga någon annan, min sambo för göra vad han vill och ligga med vem han vill, men JAG måste inte stanna kvar om han väljer att ligga med någon annan än mig. För han äger ju faktiskt inte mig heller! Det finns många saker som kan förstöra tilliten i en relation. Misshandel är enligt mig värre, både psykisk och fysisk. Sådan har jag tyvärr också erfarenhet av.

Misshandel verkar inte framkalla samma ”Äsch, nu drar jag från denna jävla människa!”-reaktioner som otrohet gör. Särskilt den psykiska. Hur många gånger har man inte hört talas om folk som blir kallade de mest vidriga saker av sin partner men som ursäktar denne med att hen var på dåligt humör, har dåligt tålamod, haft en dålig uppväxt eller t.o.m. blivit provocerad av den som blivit utsatt. Sakta men säkert bryts den misshandlade personen ned tills bara en spillra finns kvar. Men även vid fysisk misshandel hörs samma ursäkter. ”Det har ju bara hänt en gång”, ”Det var ju inte med knytnävarna”, ”Hen tog bara stryptag på mig så hen SLOG mig ju inte”. Att sådan inte helt sällan slutar i mord tänker man inte på, det händer ju inte mig.

Själv lever jag nu i den mest sunda relation jag någonsin varit i, alla kategorier. Jag är varken rädd för slag, hårda ord eller otrohet för jag litar på Patrik och vet att han inte är den typen av människa. Det som skrämmer mig mest är tanken på att han skulle sluta älska mig, att han skulle trötta på den jävla människan som är jag. Att allt det vi har tillsammans skulle försvinna och bara ha ett värde i minnet. Det är för mig mycket läskigare än all otrohet i världen!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

