Från vårt fönster

Från våra fönster kan man se ett underbart vackert träd som står på andra sidan gatan. Det är supersnyggt året runt men särskilt vackert när det blommar.

Jag blev såklart nyfiken på vad det var för sorts träd för jag kände inte igen det. På nått sätt påminde det om Gullregn då blommorna växer i klasar och sedan bildar ärtskidor. Jag blev såklart tvungen att söka upp vad det kunde vara. Eftersom jag inte har några böcker om växter här fick google vara min vän. Efter diverse sökningar kom jag fram till att det var ett Robiniaträd, även kallad falsk Akacia. Tydligen en avlägsen släkting till Gullregnet så helt fel hade jag alltså inte. Enligt Wikipedia är det nektar från just detta som finns i Akaciahonung! Snacka om att jag blev extra sugen på att bli biodlare efter att jag upptäckte det! Tror ni att bostadsrättsföreningen går med på att man skaffar sig ett litet bisamhälle? Nä… det tror inte jag heller.

Efter min upptäckt har jag börjat se Robiniaträd lite överallt. Vi har t. ex. ett eget Robiniaträd på vår bakgård, men det är inte alls lika stort och vackert som det på andra sidan gatan. Dessutom kan jag inte se det från vår lägenhet eftersom det är ett stort tjusigt plommonträd i vägen. Har jag sagt att jag älskar detta bostadsområde uppbyggt i början på 50-talet? Man skulle bara ha en lite större lägenhet med balkong till så hade jag kunnat bo här resten av livet… särskilt ifall jag fick tag på en kolonilott också .

——————————————————————————

Min pappa har tyvärr blivit sämre så jag ska åka till mamma imorgon för att följa med till sjukhuset.  Kan inte någon bara väcka mig ur denna mardröm?

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

