Inte ”hårväxt” utan ”oönskad hårväxt”

Nyss fyllda 12 år och de enda oönskade hårstrån jag oroade mig över var de från Emsers päls som noga rollades av kläderna varje dag innan skolan.

Jag har slötittat lite på en dokumentärserie vid namn Kroppen i siffror på SVT Play, d.v.s. haft den på i bakgrunden medan jag gjort annat. Jag tyckte att den var lite söt, rolig och intressant i alla fall de två första avsnitten.

Det tredje behandlade kroppen från puberteten upp till 50-årsåldern. Redan någonstans under de första minuterna fick jag en fadd smak i munnen av den svenska berättarröstens kommentarer om vad som händer i puberteten.

Den engelska forskaren berättar att flickor får ”bröst, hår runt könsorganen och under armarna samt börjar tänka annorlunda och får mens”, den svenska förklarar att ”En flicka får faktiskt en hel del att brottas med under puberteten” och så zoomar de in på en hand som tar tag i en rakhyvel (Gillette Venus såklart) ”hon får oönskad hårväxt och fetare hy”. ”Oönskad hårväxt?” tänkte jag, ”Va? Får alla pubertetstjejer skägg?”. Själv har jag nämligen 5-10 skäggstrån på min haka och det är den enda hårväxt jag tycker är oönskad och generande på min kropp. Resten är väl bara naturlig hårväxt som kommer med utvecklingen från barn till kvinna?

Sedan avverkas killarna. Deras hårväxt kallas inte rakt ut för generande men man jagar i programmet runt på stan och frågar olika flickor (ja förresten, hela programmet är såklart vinklat som att alla flickor i puberteten börjar intressera sig för pojkar och alla pojkar för flickor, heteronormativt så det förslår. Dessutom hävdar de att barn fram till puberteten är asexuella varelser.) vad de tycker om mäns kroppsbehåring. Hälften säger ”äckigt”. Hälften säger ”sexigt”, på bröstet. Men rygghår är såklart oacceptabelt!

Hade jag som 10 åring sett det där programmet hade jag väl klämt i mig en burk krumelurpiller och hoppats på att aldrig bliva stur. Inte nog med att man ska få den förhatliga mensen att skämmas över, man ska behöva vara generad över att man blir ett hårigt monster också?

Vad som är önskad och oönskad hårväxt är ju något som förändras med modet och tiden samt är olika i olika delar av världen. Det känns larvigt i ett faktaprogram om kroppen att lägga värderingar i vad som ska anses som önskad och vad som inte är önskad hårväxt. Dessutom tycker väl många olika. Även nu när kvinnor helst ska vara helvaxade över hela kroppen förutom huvudet (been there done that och det var dyrt att hålla på med) finns det folk som går emot strömmen och de som tycker att hår är sexigt.

Själv är jag uppvuxen med en mamma som inte rakade sig (hon har p.g.a. en medfödd hudsjukdom aldrig haft hår på sina ben) så jag lärde mig inte hemma att man skulle göra det. Förutom möjligtvis av mina äldre systrar, men jag har inga minnen av att rakning var ett samtalsämne hemma hos oss. Det fick jag lära mig sen, ”den hårda vägen”, d.v.s. genom att märka på hur andra i min ålder gjorde, och det skapade inga problem för mig. Jag blev inte retad och på så sätt påverkad till att börja raka mig. Det var ingen som kommenterade  (ja, förutom en 16 årig  amerikansk tjej jag träffade när jag bodde i Kenya som tyckte det var HEMSKT att jag inte hade BH och rakade benen ”Öh, jag är TOLV!” var mitt svar) utan jag valde att börja raka själv när jag kände för det. Och nu har jag av olika anledningar slutat.

5 thoughts on “Inte ”hårväxt” utan ”oönskad hårväxt”

    • Tack!
      Hehe, ja det är ju lätt att tro att man är ensam om den saken (eller att det bara händer i ens freaky familj) eftersom man som kvinna inte direkt vill prata om att ha ”skägg” då det ses som konstigt. Iaf i fertil ålder. Dock har jag förstått att det inte är helt ovanligt.

    • Nej det har jag inte, jag bodde på en missionsstation i Kakamega så jag var hemskolad då. Den svenska kille jag känner som bodde i Nairobi när hans föräldrar drev ett internat för skolelever där gick nog i engelska eller amerikanska skolan så jag vet faktiskt inte hur Svenska skolan var där.

  1. Ping: Jag är uppmuntrad i min hårighet! « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

