Franklin D Roosevelt, New York 1884 

“The generally accepted rule is pink for the boys, and blue for the girls. The reason is that pink, being a more decided and stronger color, is more suitable for the boy, while blue, which is more delicate and dainty, is prettier for the girl.”

– Ladies’ home journal 1918

Genom bloggen Älskade dumburk hittade jag en amerikansk artikel vid namn ”When did girls start wearing pink?” som jag fann mycket intressant. Att ”rosa är en tjejfärg” inte är något urgammalt och supertraditionellt utan påhittat under 1900-talet visste jag såklart redan, men att man i början av 1900-talet t.o.m. sa att det var en generellt accepterad regel att rosa var för pojkar och blått var för flickor visste jag inte. Jag tycker såklart att det är störtlöjligt med regler om vad som passar på olika kön, men det var ändå intressant som kuriosa.

Det där med att klänning skulle vara skadligt för pojkar att ha på sig verkar ju om man ser ur ett större perspektiv också vara ett nytt påfund. Min mammas morbror har klänning med spetskrage på sig på familjefotot som hänger i vårt vardagsrum. Bilden ovan här förestället presitent Franklin D Roosevelt som tvååring, med klänning, lackskor, stråhatt med fjäder i och långt hår. Jättefint!

Social convention of 1884, when FDR was photographed at age 2 1/2, dictated that boys wore dresses until age 6 or 7, also the time of their first haircut. Franklin’s outfit was considered gender-neutral.

Såvitt jag vet var män inte ”perverterade” i större utsträckning då än vad de är nu, så vi kanske kan lära av historien att klänning på pojkar inte är något att hetsa upp sig för mycket över. Vad som är skadligt eller ej när det gäller hur man låter sitt barn uttrycka sig tror jag mer beror på hur omvärlden med sina fördomar och sin inskränkthet bemöter barnen. Jag tror också att vi kan lära oss en del av slutklämmen på artikeln:

The fashion world may have divided children into pink and blue, but in the world of real individuals, not all is black and white.

9 thoughts on “

  1. Eftersom jag blev vägrad färgen rosa som barn (det är inte bara pojkar, rödhåriga ska visst inte heller ha den färgen) tycker jag att det är lite roligt att det skulle finnas pojk- och flickfärger. Min mor hade en poäng när hon inte lät mig ha rosa (det passade mig inte och så är det än idag), man ska inte utgå ifrån kön utan fokusera lite mer på vilka färger man är snygg i.

    Tycker man kunde ta tillbaka modet med klänning för pojkar, mycket hellre det än Spindelmannentröjor.

    • De flesta tröjor med actiontryck är ju bara SÅ FULA!
      Själv var jag konsekvent rosaklädd som barn, men inte av eget val utan för att morsan tyckte att det var fint och gulligt. Det var t.o.m. så klasskompisar frågade varför jag alltid var rosaklädd, huvaligen. När jag fick bestämma själv så blev det inte mycket rosa längre, jag passar bättre i starka färger som rött.

  2. Ping: Roosevelt i klänning | simpelt med seriösa K

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

