Klänningen… för flickor

Jag kom via en annons på Facebook in på denna produkt på nätshoppen Fyndiqs hemsida (nej jag tänker inte länka till dem, jag hoppas att folk precis som jag får upp annonsen på facebook och går in via den kanalen eftersom de då får betala per klick, muahahaha) och reagerade direkt på produktnamnet ”Sverigeklänningen för flickor”. Det skapade så många olika frågor i mitt huvud varav dessa är några:

Varför känner de sig tvungna att precisera för vilket kön de anser att plagget är ämnat?

Är det något i mönsterkonstruktionen som gör det omöjligt för andra barn än de med snippa att bära plagget?

Har det blivit så vanligt med klänning på pojkar så att konservativa företag i en motreaktion börjat bli väldigt tydliga med att påtala att vissa plagg enligt deras mening minsann är ”könade” och att det enligt dem ska vara så?

Var finns Sverigeklänningen för pojkar?

Jag sökte på ”Sverigeklänningen för flickor” och fick då upp ett ca ett år gammalt blogginlägg kopplat till tillverkaren (vars hemsida förresten verkar vara nedlagd, hmm) där de också kände sig manade att förklara att den var för just flickor, så det känns ju som att de är lite väl upphängda på det där. Jag tycker att klänningen är rätt söt, men jag stör mig så mycket på ”för flickor” så jag skulle aldrig köpa den. Kanske är det fler som stört sig på det med tanke på att den är prisnedsatt.

2 thoughts on “Klänningen… för flickor

  1. Sjukt irriterande! Och jag blir så jävla förvånad varje gång jag ser sånt. Förvånad över folks dumhet och oförmågan att tänka efter och tänka kritiskt blir jag också!

    • Ibland tänker jag att jag kanske är FÖR kritisk i mitt tänkande, men sen tänker jag att man får väl vara glad att någon tänker och slår de negativa tankarna ur hågen.
      Jag tycker att även folk som är strikta i sina tankar angående kön och kläder borde bli just förvånade (och kanske lite irriterade) för då blir ju ”klänning för flickor” lite som den rökta böcklingen.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

