Den andra våldtäkten…

… som konstant pågår både ute i samhället och i våra rättssalar.

Advokat Margareta Arvidsson, medelålders och rutinerad, kämpade i över en timme för att försöka mildra Niklas Eliassons straff.

Ett försök till våldtäkt var egentligen misshandel, en kniv mot ansiktet är alls inte att betrakta som hot och tårgasen i flickans ansikte inte mycket att orda om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article12872697.ab

Jag undrar hur det känns att sitta i en rättssal och förringa brottsoffers, medsystrars, upplevelser på det där sättet. Jo jag vet att det är hennes jobb, men jag hade inte klarat av det! Hur kan man leva med sig själv på kvällen när man kommit hem?

Själv är jag nog alldeles för idealistisk för att klara av att uträtta en likadan arbetsuppgift. Hade någon t.ex. bett mig att i en rättegång fråga en våldtagen kvinna vad hon hade för trosor på sig hade jag sagt ”Nej, det har ingen relevans i sakfrågan” (vilket det inte har, jag har lärt mig av mina föreläsare att sådana frågor är totalt irrelevanta) snarare än ”Visst, jag måste fråga allt du säger åt mig att fråga”. Dock har jag svårt i detta hänseende att beundra folk som klarar av att göra det som jag inte kan.

Vi hade en gång en praktikerföreläsning med en advokat där någon frågade honom om han i våldtäktsrättegångar frågade brottsoffret vilka trosor hon haft på sig. Hans svar var ”Ja, om min klient vill det!”. På motfrågan ”Men det är ju inte relevant för brottet eller utfallet av rättegången och bara sådant som är relevant ska väl tas upp?” svarade han ”Jo, men om min klient vill…”. Det blev väldigt hätsk stämning i salen efter det och det gjorde mig på sätt och vis glad. Glad över att det var fler som reagerade och som inte bara tänkte ”Om det är det som krävs av mig för att bli advokat så, ok då”. Det finns en så äcklig syn på brottsoffer i våra domstolar.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

