Apropå småtjejer och utseendefixering.

Jag läste nyss ett några dagar gammalt inlägg i Anna Kaagaard Kristensens blogg om att flickor introduceras in i vuxenvärlden tidigare än pojkar, Varför skulle flickor inte få vara barn lika länge som pojkar? När jag läste kom jag att tänka på en bild jag tog i en leksaksaffär för någon månad sedan. Det är egentligen en riktigt äcklig leksaksaffär med tydlig könsuppdelning som visar vad man tycker att barnen ska leka med. Därför kan det ju förvåna att jag verkligen stannade mitt i steget när jag fick syn på denna leksak och slet fram mobilen för att ta en bild.

Tyvärr fick jag inte med tillverkarens namn på bild.

Denna docka tycker jag slår Barbie när det gäller objektifiering och risker för att barnen ska relatera till den utseendemässigt. Den föreställer ju just ett barn på tjaa… kanske 4-5 år (när man börjar skolan har nog de flesta barn inte babyrunda kinder, i alla fall inte till den smala, för att inte säga magra, kroppen som dockan har). Med magvisartröja och i en lite provokativ pose med framskjutna höfter. Hennes ”vänner” ser ju som synes inte mycket bättre ut.

Målgruppen för dockan uppskattar jag till barn i förskoleåldern och upp i lågstadiet. Barn som ifall de var mina definitivt inte hade fått gå runt i kläder som denna docka har på sig. Det här kan ju verkligen vara en sådan docka som barnet tittar på för att sedan titta på sig själv och komma fram till att ”min mage är för rund” eftersom dockan inte har den karaktäristiska putmage som många förpubertala barn har och dessutom visar upp sin midja i en kort topp. Jag hade aldrig köpt en sån docka till mina barn. Hellre får de leka med Barbies som i alla fall föreställer vuxna kvinnor. En barndocka ska enligt mig se ut som och kläs som ett barn, inte som en sexig tonåring i miniformat.

När jag gick vidare i affären fick jag som tur var även chans att skratta. Jag hittade en tandläkarbarbie och fastnade för röntgenplåtarna som följde med dockan. Det blev lite dåliga bilder, men jag tycker ändå att man ser att uppenbarligen är så att Barbie (eller hennes patient) har molarer som incisiver! Jag skockade för mig själv när jag tänkte på hur kul det hade sett ut ifall man hade haft det.

Uppdatering: Jag försökte hitta en bild på en docka som kunde få representera vad jag hade tyckt var en ok docka att köpa. Dock hittade jag ingen sådan. Vad jag hittade var bara ännu fler ”Tween”-dockor (jag kan en annan gång ta upp hur mycket jag hatar tweenbegreppet och hur det påverkar barn) som fick mig att må illa samt annat sockersött skit. Urk! Man får nog sy själv ifall man vill att ens barn ska ha dockor med ”normala” kläder.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

