”Nej nej! Akta dina ÄGG lilla vän!”

Min ena syster hade idag lagt upp fina vårbilder på sina barn. På flera av bilderna (se ovan) leker hennes son på en liten studsmatta, ni vet en såndär man kan ha inomhus om man så önskar.

När jag såg bilden fick jag en flashback till min barndom. En sådan studstatta fanns nämligen hemma hos min pappa och vi barn gillade såklart att hoppa på den. Dock blev det smolk i bägaren angående den leken när min mamma började förmana oss att flickor inte skulle hoppa studsmatta för att ”det kunde förstöra äggen i äggstockarna så att man sen inte kunde få barn när man blev stor”. Ett ägg skulle tydligen dö vid varje hopp. Vi började kalkylera med hur många ägg vi hade ”råd” att förlora för lekens skull. Det var nog mer p.g.a. att min mor tryckte på att detta var viktigt än att jag själv kände mig orolig för att i framtiden inte få några barn som jag efter det hoppade studsmatta med en klump i magen .

Nu är jag inte medicinskt utbildad (vilket min mor hör och häpna är, något som kan förvåna då hon gått på varenda tramsig myt om saker som kan förstöra människokroppen och sedan prackat på mig dessa genom åren) men jag är ganska säker på att äggen inte förstörs av att man hoppar studsmatta. Särskilt inte omogna ägg i en sexårings äggstock. Hade det varit så hade väl alla kvinnor som utsätter kroppen för hopp och stötar varit infertila, som t.ex. ryttare.

Sedan känner jag mig också lite irriterad över det hela på andra sätt. Det känns liksom som att hon försökte skydda min i hennes och det patriarkala samhällets ögon ”viktigaste roll som kvinna”, nämligen att bli morsa, fast jag då bara var 6 år! Något jag inte tycker att ett litet barn ska behöva fundera över! Nästan 25 år senare har jag fortfarande inte använt mina ägg till att göra barn och har inte planer på att göra det inom den närmsta framtiden heller. Min mamma trodde säkert själv på denna myt (källkritik, någon!?! Eller varför inte lite SUNT FÖRNUFT?) men jag känner bara att hon borde ha låtit mig leka istället för att ge mig oro över min fertilitet 6 år innan jag ens fick mens!

Varför var det så självklart att jag som vuxen sedan skulle vilja ha barn, så självklart så hon var tvungen att skrämma upp mig över struntprat? Nu är det kanske vanligare att man vill det än att man inte vill det, men självklart är det inte! Jag var t.o.m. 26 års ålder tämligen säker på att jag aldrig skulle skaffa barn och jag vet fortfarande inte om jag någonsin kommer att känna ”Nu är det dags att skaffa barn!”. Båda mina äldre systrar har ju trots det fruktansvärda riskbeteendet på en svart liten studsmatta förökat sig sammanlagt 5 gånger och alla barn har nog blivit till mer eller mindre på första försöket. Skulle det sedan visa sig att jag är infertil har det troligtvis ingenting med studsmattan i min pappas lägenhet i Eskilstuna att göra.

2 thoughts on “”Nej nej! Akta dina ÄGG lilla vän!”

  1. Men… oj. Vilken konstig sak att säga. Hon trodde alltså på det själv, det var inte bara ett sätt att stoppa leken? Mycket märkligt, speciellt då hon är medicinskt utbildad.

    • Ja hon trodde på det själv, hon tror nog fortfarande på det. Inför detta inlägg sökte jag lite på nätet och såg att fler blivit itutade detta av sina mammor så jag kan tänka mig att det kanske är någon myt som vandrat runt och blivit som en sanning.

      Min mor är inte en särskilt pedagogisk person, om hon ville stoppa en lek hade det nog bara kommit ett ”MEN SLUTA HOPPA DÅ FÖR SJUTTON, WAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH!!!” ur henne istället :P

      Som jag antydde i texten är det inte den enda konstiga grejen hon gått på och sen fört vidare på oss som man sedan som vuxen fått dementerad. När jag var barn sade hon till mig att det var livsfarligt att äta godis med kokosfett i (typ ischoklad) eftersom kokosfett hamnade i blodomloppet och sen aldrig lämnade det utan bara åkte runt runt runt och bildade åderförfettning som man kunde dö av. Nu vet jag att kokosfett är ett supernyttigt fett. Jag känner mig lite förvirrad :D

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

