1:a april

Idag är det första april. Jag tänker inte skämta mina kära läsare aprillo eftersom jag är skitdålig på att hitta på bra skämt som inte genomskådas för snabbt. Istället tänker jag berätta om ett aprilskämt från min barndom.

Jag växte upp på en liten ort som är byggd över en rullstensås och vårt hus låg på sluttningen av den. På tomten hade vi flera höga tallar, björkar och en gran. Barrträden fick dock tas ner när jag var i 10årsåldern eftersom stora grenar föll ner och det kändes inte så tryggt. Dessutom kunde man inte gå barfota på gräsmattan utan att trampa på tallkottar vilket gjorde väldigt ont.

Så till skämtet som jag har för mig vi lyckades med två år i rad. Vi (jag och mina två äldre systrar) vaknade innan föräldrarna och smög fnissande mot deras sovrum. Sen sprang vi in där och skrek ”EN TALL HAR VÄLT ÖVER BILEN!!!”. Som sagt var funkade det två år i rad, föräldrarna for upp och ut och så kunde vi stå där och säga ”April, april din dumma sill jag kan lura dig vart jag vill!”, men tredje året sa de bara ”ja, ja” och sov vidare. Något lika effektivt skämt kom vi aldrig på igen men det var roligt så längre det varade.

3 thoughts on “1:a april

  1. Hejsan. Tackar för din delade tanke. Det uppskattas.
    Tycker du är stark och modig att berätta det gjort. Du förtjänar beröm för det.

    Jo jag tyckte bara att det var liksom lite smått skabbigt beteende. Även om jag förstår barnens sorg och ilska. Visst pengar gör att vardagen flyter men lindrar det verkligen smärtan?
    Jag menar inga pengar i världen kommer bota min saknad och jag tycker faktiskt en ärlig kram eller ett fint ord eller högst att en person sitter och pratar med mig över en kopp kaffe ger mig mer ”tillfredsställelse” än vad 200 000 kronor på bankkontot.
    Kvinnan får ju göra som hon vill. Bara småfräckt. Menar inget illa. Men vad sjutton folk svälter i Indien och Kenya och även nära i t. ex. Ryssland också och dem är föräldralösa. Kontrasten blir då mer påtaglig när man ser det stora perspektivet.

    Tack för att du låtit tänka fritt angående oss serber. Visst helt oskyldiga är vi inte men för att följa historien så ville vi inte ha krig utan var tvungna att försvara oss istället. Du har säkert hört din väninnas berättelse som kan bekräfta det.

    Tack för din fina kommentar!
    Många varma hälsningar och lyckönskningar Anna.

    • Tack för denna kommentar :)

      Nej det är klart att man inte menar något illa, men jag har som sagt var även sett fenomenet förr och höjt på ögonbrynen åt det.

  2. Du det där med svensk avundsjuka tycker jag är ett så urbota misshandlat begrepp att det är roligt i näsan.
    Så fort man säger en kommentar lite hipp som happ så blir man missunnsam och avundsjuk.
    T.ex. Prinsessan har mycket pengar och fina klänningar men är jag avundsjuk för det? Ett liv som granskas sönder utan privatliv?

    Sedan att säga sanningen och våga stå för det tror jag är lite jobbigt för vissa människor.

    Du tänker helt rätt och har huvudet på skaft. Jag ger gärna en röding till forskningen än att ge till en privatperson. Hur hjärtfritt det än låter så ger det mer i långa loppet.

    Med all respekt!
    Tycker det strongt och viktigt att du öppnar upp om din far.
    Det är bra. Massor av bloggkärlek däran.
    Det ger styrka och mod för mig som saknar en far. =)

    Angående serber.
    Vi är ett klurigt folk. Oftast får vi epiteten högljudda och känslokalla. Men när man lär sig vårat sätt så är vi faktiskt mer känslosamma än man kan tro. Ja svartmålningen är helt sjuk. Vi beskylls för allt och lite till.
    Inte pratar man om att kroaterna hade seriösa begravningar med präst och följe för kistor som innehöll vapen istället för kroppar för att ta upp dem igen när dem skulle skjuta mot oss.
    Eller att dem bytte kläderna på dödade albanska terrorister som stridit mot serber så att det skulle se ut som att dem hade blivit avrättade som civila. Då så att det inte fanns skotthål på plaggen men att dem fanns på kroppen.
    Ja som sagt ska inte sätta igång mig.
    Men men vi har fått för mycket skit och fördomarna hänger kvar.
    Jag tror på kärlek inte hat därför skriver jag inte om detta på min blogg. Väljer hellre äldre händelser i Balkans Historia.
    Kramar Anna.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

