Mycket ska man behöva läsa…

… innan ögonen trillar ur skallen på en.

http://gt.expressen.se/nyheter/1.2385366/ror-inte-var-magister

Men GUD, hahaha. Jag kan ju säga att ifall vi i nämnden hade fått ett brev som detta hade nog alla skrattat och sen skrivit tillbaka till farbrorn att folk får se ut hur de vill så länge de sköter sitt jobb på ett tillfredsställande sätt.

On another note: Jag blir dock lite förvirrad här… I artikeln står det att snubben är lärare, men i rubriken står det att han är magister?

En magister är ju inte en manlig lärare, utan en akademisk examen. Min ena syster är magister i Ma/NO. Jag fick upplysa en av våra chefer i förvaltningen om detta när han i ett tafatt försök att vara genusmedveten råkade säga ”…och så visar eleven sin fröken, ehm ELLER MAGISTER, hehe…” när han skulle berätta om en undervisningsmetod på ett nämndsammanträde. Min syster blir mycket glad när denna sak uppmärksammas. Ibland tvingar t.o.m. hon folk som envisas med att kalla manliga lärare för magistrar att kalla henne magister med, bara för sakens skull. Äras den som äras bör eller nåt. Man kallar väl inte manliga lektorer för ”Professorn” heller? Det fanns ju en tid när alla arbetande kvinnor var tvungna att vara ogifta, men så är det inte längre så egentligen är väl inte ”Fröken” så korrekt heller. Varför är det så svårt att använda det könsneutrala ”läraren” (eller personens namn)?

4 thoughts on “Mycket ska man behöva läsa…

  1. Har aldrig riktigt förstått mig på varför vi alltid ska till att döma folk efter hur de ser ut. Det måste ju ändå vara så otroligt mycket viktigare om de är en bra lärare (vilket ju Sam verkar vara enligt vad alla säger)?

    Jag har haft en massa lärare genom åren som varken hade tatueringar eller piercings, inte var de automatiskt bra (eller bättre) lärare för det!

    Man kan ju undra vad det är politikern egentligen tror ska hända? Att tatueringarna smittar av sig?

    Och tycker din syster gör helt rätt i att tvinga dem att kalla henne magister!

    Själv har jag alltid hållit mig till ordet lärare, för det är väl ändå vad de är?

    • Han kanske är rädd att *sätter händerna mot kinderna och ser förskräckt ut* att BARNEN SKA TRO ATT DET ÄR OK ATT SE UT SÅ DÄR!!!

      Jag tycker att det är uppfriskande med folk av olika utseende som förebilder i våra skolor för jag tror att det bäddar för en framtida generation som är mer öppensinnade.

      Jag håller mig också till ordet lärare och min syster med. Det är bara när folk kallar hennes kollegor ”magister” endast p.g.a. det faktum att de är män som hon blir irriterad. Och med rätta. För det är ju inte som att hon fått mer i lön bara för att hon pluggat längre, bara högre studieskuld.

  2. heyyy
    Senast i dag rättade jag mina kids när de sa fröken—
    Johanna, frun eller magistern är mer rätt :)
    Har ju en magisterexamen, en ära som tidigare var endast för de med snopp.
    Har en tatuering och lite för många hål i öronen… så jag kanska är helt jäkla olämplig HAHAHA jaha!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

