Säger farväl för denna gång till att vara ett blindstyre

Nej bilden är inte fotoredigerad, jag har sådär hög panna.
Det är för att min briljanta hjärna ska få plats.

Nya brillor! Och de har bara kostat mig 49 kr (eller 344 kr eftersom jag var tvungen att gå på synundersökning och få ut ett glasögonrecept också), till skillnad mot de ca 3000 kronor tidigare glasögon kostat. Jag vann nämligen gratis glasögon i en tävling som Lensway hade och behövde således bara betala frakten! Det var mycket bra så att jag fick tummen ur angående att skaffa nya glasögon. Jag har gått runt och lekt mullvad alldeles för länge i mina gamla.

Både glasen och bågen är jag mycket nöjd med. Man får t.o.m. tunnslipade glas på köpet (!) sådana är egentligen dyra som sjutton men ett måste för oss med kraftiga synfel. Brillorna sitter skönt och mina ögonfransar skrapas inte mot glaset FAST jag kletat in dem med mascara, ett problem jag haft med flera tidigare glasögon och som en optiker tyckte att jag skulle lösa genom att klippa ner fransarna… yeah right!

Nu måste jag bara vänja mig vid att se världen i HD igen, det kommer nog ta ett par dagar men jag kämpar tappert.

För att detta inlägg inte bara ska låta som rena rama reklamannonsen avslutar jag med ett politiskt ställningstagande. Jag tycker att det är knäppt att vi med synfel måste stå för glasögon till 100% medan hörselhjälpmedel är subventionerade. Med detta menar jag såklart inte att folk borde betala för sina hörapparater, utan att glasögon borde vara billigare. Det är ju inte som att det skulle vara svårt för staten att få reda på om det fanns ett verkligt behov för glasögon hos personen, det hade ju optikern kunnat upplysa dem om. Jag räknas (iaf på vänster öga) som blind utan glasögon. Ifall jag skulle vara ute på stan och mina glasögon gick sönder skulle jag vara totalt hjälplös och oförmögen att ta mig hem för egen maskin. För mig är inte glasögon eller linser en modegrej, de är ett måste för att jag ska kunna fungera under min vakna tid. Varför denna ”sinnesdefekt” ska vara mindre viktig än andra förstår jag faktiskt inte, men det beror väl på att vi är så många som ser dåligt så att det skulle vara för dyrt.

Förövrigt är det lyxskatt på glasögon, 25 %! Fast det enligt sjätte mervärdesskattedirektivet får tillämpas reducerade skattesatser i fråga om medicinsk utrustning, hjälpmedel och andra apparater som normalt är avsedda att lindra eller behandla invaliditet, för den handikappades uteslutande personliga bruk. Något som trots mååånga års ”motionerande” i riksdagen (tack Centerpartiet för att ni står på er) fortfarande är ett faktum

Tydligen är en lyx att få äran att se.

4 thoughts on “Säger farväl för denna gång till att vara ett blindstyre

    • Tack!
      Jag är innerligt tacksam över att tunnslipade glas gör att jag slipper flaskbottnarna. Min mamma som har haft glasögon i 65 år hade ju länge det och det hände henne att folk kom fram till henne och kommenterade ”Du har riktigt dålig syn va?”.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

