”Åh en så duktig mamma!”

Dagen till ära en repris på detta UNDERBARA konstverk från förlossningen i Växjö.

På måndagkvällar roar jag mig med att titta på ”En unge i minuten” på TV4 (eller jag brukar kolla på TV4 Play efteråt). Jag tycker det är spännande att titta på förlossningar och eftersom det finns många tv-program om det lär jag ju inte vara ensam om den saken. Patrik tycker dock att det är lite läskigt.

Igår var det en kvinna som inte ville ha bedövning utan klarade sig med psykoprofylaxandning, och det är ju väldigt starkt jobbat! Men jag reagerade på att en barnmorska på tal om detta beskrev henne med att ”det var ju en duktig mamma”. Jag förstod ju att det inte var ”duktig mamma” i bemärkelsen duktig på att ta hand om sitt barn utan ”duktig mamma” i bemärkelsen att klara av att föda fram barnet.

Men varför är man duktigare om man står ut med helt sjuk smärta utan att ta någon bedövning? Det har jag aldrig förstått. Dessutom tycker jag att det låter lite hemskt när man säger så, särskilt med den betoningen som barnmorskan använde, för det skulle i så fall betyda att man var en mindre duktig mamma, mindre duktig på att föda barn, om man vill föda med smärtlindring. Nonsens! Fast jag har ju märkt att det är många som tycker just så.

2 thoughts on “”Åh en så duktig mamma!”

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

