Tillfälligt räddad ur bloggtorkan

Här sitter jag och är totalt understimulerad (?)

Jag läste detta inlägg som Lady Dahmer skrivit och började kommentera till det, men kommentaren blev så lång så den fick bli ett blogginlägg här istället. När man har bloggtorka är ju all inspiration som får orden att flöda bara att tacka och ta emot för:

Nej det är absolut inte synd om barn som umgås med sina föräldrar.

Jag var igår på kommunpolitikerutbildning (min första efter 11 år som kommunpolitiker, pinsamt ja, men jag vet inte med mig att den blivit erbjuden mig tidigare) och snackade då med ett gäng andra politiker både ur min nämnd (barn- och skol) samt socialnämnden just om synen vissa har att barn mår bättre av att vara i förskolan än med föräldrarna just för att de skulle ”stimuleras” sämre med de senare.

För det första tror jag inte att det är superbra att bli stimulerad hela tiden, jag tror att det är bra att barn får använda sin fantasi på egen hand och att det är lätt för dem att bli överstimulerade. För det andra kan väl föräldrar också stimulera sina barn!

Jag gick aldrig i förskola utan började först på lekis som 5,5åring. Jag kommer ihåg min tidiga barndom som promenader med prat om djur, fåglar och växter, sagoläsning och en massa utlopp för vår kreativitet både genom ritning, målning och att använda andra material för att skapa konst, och då är min mamma sjuksköterska och inte konstutbildad eller ens särskilt konstnärlig. Vi hade pedagogiskt material hemma. När jag började skolan vid 6,5 kunde jag redan läsa och hade kunnat det ett bra tag samt kunde grundläggande räkning. Uppenbarligen tog sig någon tid att fånga upp mitt intresse och knåpa med siffror, bokstäver och ord med mig.

Jag har dessutom alltid varit duktig på att leka själv och njuter fortfarande av att vara bara i mitt eget sällskap ibland (jag är ju så förbaskat trevlig och rolig att umgås med). Även om jag såklart också hade kompisar att leka med. Både syskon, genom kyrkans barntimmar (öppna förskolan) och barn som var mina föräldrars vänners barn och eller barn boende i närområdet.

Jag tror att (bra) föräldrar är det bästa för barnen, i alla fall under de första 3-4 åren. Förskola är det näst bästa som finns till för att man som förälder också ska kunna jobba. Det är ju inte som att förskola kom till för att barnen skulle ha någonstans att stimuleras eftersom föräldrar generellt brister i det hänseendet. Det är ju inget staten skulle lägga 100 000 (i snitt) per år och barn på om någon nu trodde det.

Man ska absolut inte skämmas eller ha dåligt samvete för att man måste använda den för förskola är bra för barnen, MEN man har inte rätt att ge föräldrar som inte nyttjar förskola dåligt samvete för DET heller, för de är också bra för sina barn!

2 thoughts on “Tillfälligt räddad ur bloggtorkan

  1. Tyvärr tror jag inte att det är så enkelt. Suprise eller hur? Som förskollärare ser jag bara fördelar med förskolan och kan bli förolämpad av att folk ser ner på oss och vårt arbete. Visst ska bra föräldrar få uppmuntras för att stanna hemma men problemet är att dessa föräldrar oftast är mammor.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

