En hyllning till Sultans

Eftersom söta Elinor efterlyste receptet på mina små underverk så tänkte jag att jag kunde skriva ner det här. Som vanligt blir det inget vanligt recept utan snarare en beskrivning av hur det hela gick till.

Jag knåpade ihop receptet själv med inspiration från en JÄTTEGOD tårta som (vad jag vet) endast finns att köpa i staden jag växte upp. Ifall ni någon gång befinner er i Katrineholm, se till att ta er till Sultans! Det är ett konditori med anor sedan 1896 och de har supergoda grejer. Min bror Jonas spenderade ett tag i sin ungdom så mycket tid där så att min bror Mats skickade vykort till konditoriet signerat ”Till Jonas” när han inte hade fått hans nya adress, haha. Hade jag varit där nu hade jag fikat med en ”Sagolika”, ett mazarinliknande bakverk fast utan glasyr och med ett S av hallonsylt. Mums!

Så nu till tårtan. Detta eminenta bageri har en tårta som heter Gustaf Adolf. Den är gul med en krona av pudrad kakao på sig, fast tvärt om. Här kan ni hitta en bild och beskrivning av den tillsammans med deras andra tårtor (även mandelgrädd är en riktig höjdare). Med ”maräng” menas att den har en hel marängbotten som ett lager.

Så nu till mina bakelser:

Först bakade jag en rulltårta med vaniljkräm i. Jag använde detta recept, men har ett litet tips jag vill dela med mig av som jag lärde mig av min lärare i hemkunskap i mellanstadiet. När man ska vända rulltårtan på sockrat papper, sockra istället PÅ rulltårtan, lägg på ett bakplåtspapper och ett galler (jag använde ungsgallret) och vänd med hjälp av grytlappar hela kånkarrongen. Det är mycket lättare! Sedan kan man fortsätta med de vanliga stegen, att pensla pappret med kallvatten för att lätt få bort det. Efter det ska fyllningen direkt på. Jag använde som sagt var vaniljkräm, den kallvispade för det var vad jag hade hemma. På förpackningen står det 5 msk till 2 dl mjölk, men det tycker jag blir för tjockt. Jag ville ha mycket fyllning så jag tog 3 dl mjölk och 6 msk vaniljsåspulver. Sedan rullade jag ihop tårtan.

När den var sval skar jag upp den i skivor om kanske 3 cm och lade på en skärbräda. Ovanpå lade jag en liten hög av skivad banan. Sedan var det dags för glasskrämen. För er som inte vet är glasskräm hälften vispad grädde och hälften vaniljkräm. Till dessa två bakelser hade det antagligen räckt med 1 dl mjölk vispad med 2 msk vaniljpulver och 1 dl grädde. Det viktiga enligt mig är att man inte vispar grädden för hårt innan man blandar den med den färdigblandade vaniljkrämen, för när de blandas blir det mycket tjockare och har man då för hårt vispad grädde kan det bli nästan som att det var på väg att bli smör. Skulle man tycka att det blev för löst har jag hört att det går att vispa mer efteråt.

När glasskrämen var klar bredde jag den över och runt rulltårtebiten och bananskivorna och bildade som en kupol av glasskräm för att bakelserna skulle bli rundade och fina. Sedan kavlade jag ut marsipanen mellan två uppklippta fryspåsar (med hjälp av en vinpava såklart eftersom jag lider brist på kavel). När den var 2-3 mm tjock lade jag den över bakelserna och försökte forma till lite snyggt. När det var klart skar jag bort det överflödiga. Som sista grej klippte jag ut ett hjärtformat hål i ett papper och använde det som schablon för att pudra kakao på bakelserna. Jag pudrade även lite lätt utan schablonerna för att få lite stänk över hela bakelserna. Och ta da!

De fick vänta några timmar i kylen innan de åts upp och var sååååå goda!!!

Till Patriks födelsedag ska jag göra dem igen. Han tyckte att de såg ut som bröst, haha, så jag kanske gör med bröstvårtor i rosa marsipan då.  Man får vara lite larvig ibland.

Mumsi mumsi, matporr…

2 thoughts on “En hyllning till Sultans

  1. Åh jisses vad avancerat!! Jag tror nog att du får posta ett par till mig ;) haha det där kommer ju jag aldrig att klara! Bara en sån sak som att göra rulltårta, man kanske kan köpa en färdig rulltårta å göra resten?? Ska nog testa detta! Det ser ju så suuuupergott ut!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

