Misshandel eller ”gulligt och fiiiiiint!”?

Återigen har debatten om håltagning i bebisars och småbarns örsnibbar blossat upp på nätet. Jag råkar (om någon fått för sig något annat) vara en av dem som anser att barn är individer med rätt till sina kroppar och att man inte ska göra hål i deras örsnibbar när de är för små för att kunna ge sitt samtycke till det.

Själv var jag hela 18 år när jag på eget bevåg trampade iväg till en guldsmed och lät honom skjuta guldploppar av plast genom mina örsnibbar. Hade jag varit lite smart hade jag gått till en riktig piercare och tagit med nål istället, men det är inte lätt att alltid vara smart i alla beslut man tar. Eftersom jag är en människa med väldigt hög smärttröskel gjorde det inte särskilt ont, men SKÖNT var det inte. Dessutom kan de nu över 10 år senare fortfarande bli infekterade om jag har fel örhängen i. Om jag får bestämma (vilket vi kan hoppas att jag får) när mina eventuella barn tar hål i öronen får de vänta tills de kan gå till en riktig piercare att göra det.

Här följer lite blogglänkar till olika bloggare som skrivit om saken så bra så jag inte behöver upprepa det:

http://elinastrid.blogspot.com/2011/01/barnmisshandel-ab.html
http://emmakaagaardkristensen.blogg.se/2011/january/jag-vill-sticka-tusen-nalar-i-dig-din-javla-b.html
http://sunkiissed.blogg.se/2011/january/namninsamling-stoppa-piercingen-av-smabarn.html

Ofta när jag debatterar frågan t.ex. på härliga ställen som Familjeliv får jag höra åsikter som ”man gör som man vill”, ”det är lika bra att få det gjort när de är små och inte kommer ihåg smärtan” eller ”det står ingenstans i lagen att man inte får ta hål i öronen på sina barn”. För mig är det självklart att det måste ses som misshandel! Om smisk och örfilar är det borde väl permanenta hål genom örsnibbarna, nått som av alla filmer som ligger ute på barn som får sina öron misshandlade att döma gör jäkligt ont vara det med!

Därför har jag nu testat att skicka ett mail till f.d. överåklagare Sven-Erik Alhem med följande fråga:

Om man tänker sig detta scenario: Låt säga att jag i framtiden får en dotter och att jag när hon är ca 1 år gammal låter farmorn eller mormorn ta hand om barnet medan jag är hos frisören. När jag sedan möter upp dem någon timme senare ser jag att mitt barn har gråtit och har röda, svullna örsnibbar med örhängen i som farmorn eller mormorn låtit ordna för att det är ”fint och gulligt”. Skulle jag med framgång kunna anmäla farmorn/mormorn för misshandel av mitt barn? Denne har ju orsakat det smärta och faktiskt en form av kroppslig skada. Skulle jag även på samma sätt kunna anmäla en bekant om det kommit till min kännedom att denne låtit göra hål i sitt eget småbarns örsnibbar?”

Det ska bli spännande att se om jag får något svar och vad det i så fall kan bli.

5 thoughts on “Misshandel eller ”gulligt och fiiiiiint!”?

    • Min sambo tvivlar på att det blir det svaret. Han tror att det är för socialt accepterat och att man fokuserar på att syftet inte är att skada barnet utan göra det ”fint”. Det ska hur som helst bli jättespännande!!!

    • Jo men då var du glad och hade en egen önskan om att få hål i öronen. Det tycker jag faktiskt är skillnad! Du var inte en bebis på 6 månader utan en uppfattning om vad örhängen ens var som blev bestulen på rätten att bestämma själv över din kropp.
      Jag ville också ha hål i öronen när kompisarna fick det i 5-6 årsåldern, men eftersom jag är väldigt allergisk av mig tyckte min mamma att det var en dålig idé. När jag gick i mellanstadiet blev jag allergisk mot en ring jag hade på fingret så det var nog ett bra beslut att inte låta mig ta hål som liten. Sen när jag blev större ville jag inte ha hål för jag tyckte att alla andra hade det och jag ville inte vara som alla andra. När jag var 18 tyckte jag dock att jag ville ha hål igen och då tog jag dem. Jag kan inte påstå att jag lidit alls av att inte ha hål.
      Nu har jag haft dem i lite över 10 år och jag måste säga att nyhetens behag försvann ganska fort. Det är många år av dessa 10 som jag inte haft några örhängen i öronen alls.

  1. Ping: Vissa saker kan uppenbarligen inte nämnas många gånger nog! « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

