Jag har redan fått svar!

Som jag skrev i mitt förra inlägg mailade jag f.d. överåklagare Sven-Erik Alhem med en fråga om håltagning i barns öron. Eftersom jag inte bett om tillåtelse att publicera mailet här tänker jag inte göra det, men jag kan ju berätta vad han skrev.

Han skrev att han höll med mig om att det hela med att ta hål i småbarns öron borde kunna ses som misshandel och ”att det inte kan göras gällande att föräldrar som självsvåldligt bestämmer detta över stt barns huvud, rimligen inte kan anses handla med barnets bästa för ögonen”. Dock var han inte, i denna sena timma, säker på att det skulle ses som så av en domstol (min tolkning av vad han skrev).

Han tyckte att min fråga var intressant och att saken borde vara solklar (alltså att det är misshandel) om en utomstående utan föräldrarnas medgivande låtit göra hålen och om barnet känt smärta.

Så jag kan väl tycka att vi som tycker illa om piercing av småbarn kan känna lite hopp!

11 thoughts on “Jag har redan fått svar!

    • Det tycker jag också! Misshandel och integritetskränkande. Jag blir skitförbannad när jag ser småbarn i barnvagn med örhängen. Skulle någon jag känner, så jag vet namnet på dem, ta hål i öronen på sitt lilla barn som inte bett om det själv skulle jag anmäla dom! Bara för att det inte är prövat i domstol än betyder det inte att det är fritt fram som alla verkar tro! Dock är risken att det är så pass socialt accepterat så att det skulle slinka igenom ändå.

  1. Så jäkla bra svar du fick!!

    Själv har jag inte hål i öronen än. Å tänker aldrig skaffa heller. Jag är dock tatuerad men det är en helt annan femma (det är ju ingen som går med på att tatuera små barn, precis som dom inte borde gå med på att pierca små barn).

    Skulle någon jag känner ta Matilda å göra hål i hennes öron när hon är ett så jävlar, ungen ska få ta hål när hon själv är stor nog att säga att hon vill det å kan ta hand om sår å grejer själv.

    Jag har aldrig riktigt fattat det där med hål i öronen, jag tycker det är hemskt när man ser små små barn som har det… usch! Som en ovan skrivit, varför introducera det till barnen så tidigt att dom ska vara fina. Det blir dom matade med ändå på alla andra håll…

    NU är det dags att mata barnet igen!

    /Elinor

    • Ja det var ett bra svar, för jag tycker också att det är svårt att se hur det skulle kunna vara för barnets bästa hur mycket de än tjatar om att det är bra att få det gjort för då minns man inte smärtan. De får det att låta som att hål i öronen är ett ingrepp alla måste göra förr eller senare och så är det ju inte! Min mamma tog hål i öronen när hon var 50!!! Jag har aldrig hört någon gnälla så mycket över smärta i hela mitt liv. 4 veckor senare var det fortfarande ett jäkla tjat om hur hemskt det var. Nu 20 år senare säger hon fortfarande att det gjorde jätteont.
      Men om man tycker att det är lika bra att ta allt skit som kan göra ont medan barnen är för små för att minnas det kan man ju köra hela registret; halsmandlar, blindtarm, gallblåsa… ja listan kan kanske göras lång.

  2. Det kommer nog alltid att vara accepterat i Sverige för att det har pågått så länge här…

    Det är som att alkohol är laglig i Sverige för att det kom hit för väldigt länge sedan så folk har vant sig vid att människor blir sjuka och dör av det…

    Hade folk t.ex. börjat tatuera sina barn med färg som bara satt i ett par år hade detta blivit förbjudet samma dag det landade i Sverige…

    • Men det är ju många saker som pågått i hundratals om inte tusentals år som förbjuds och då inte längre blir socialt accepterat.
      Både hustrumisshandel och barnmisshandel ok innan det blev förbjudet. Det var t.o.m. nått man BORDE göra mot en uppstudsig hustru, barn, tjänare/tjänarinna, dräng/piga. Ur 1833 års Legostadga 5 § står det rakt ut att man får tillrättavisa tjänstehjon som inte uppför sig som man vill eller jobbat ordentligt ”med måttlig husaga”. Skulle man aga en städare som råkar ha sönder nått nu, eller som är ”lat” så skulle man polisanmälas och det stå i tidningen!
      Fram till 60-talet var det dessutom fritt fram att våldta sin hustru. När det skulle förbjudas stod en riksdagsman i talarstolen och talade emot förbudet eftersom han ansåg, i förtäckta ordalag, att kvinnor var så hämmade så de kunde behöva lite tvång för att bli kåta. Skulle en riksdagsman säga så nu hade det blivit ett ramaskri! Särskilt om det var i riksdagen!
      Jag tror att tider kan förändras även angående hur man ser på piercing av barn som inte kan uttrycka en egen åsikt om det hela.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

