I ♥ Capio!


Idag har jag gjort min kvinnliga plikt i ett förhållande och både införskaffat recept på p-medel samt hämtat ut dem på apoteket. Nu ska jag bara se till att även i fortsättningen använda dem på rätt sätt så att jag inte råkar lura in min stackars sambo i oönskat föräldraskap. Han är ju man så han kan ju inte förväntas veta hur barn blir till. Nej nu ska jag sluta med sarkasmerna (och nej, min pojkvän är ingen idiot som hyser dessa könsrasistiska åsikter, hade han varit det hade han inte varit min pojkvän!) och istället börja låta som en reklam för privata vårdgivare. Dock är detta såklart inte reklam utan bara baserat på mina egna erfarenheter.

Jag har alltså varit till Capio Citykliniken i min stad för att få recept på p-ringar. Det är så trevligt att vara där jämfört med när jag varit på kvinnokliniken!

Kvinnokliniken i Lund är snarare ett helveteshål som man lämnar med en klump i magen varje gång man varit där, usch, aldrig mer! Bland annat har jag fått vänta MÅNADER på att få preventivmedelsrådgivning, jättebra när man har en stadig partner! Väl där tjafsar de bara om vikt hela tiden ”om du inte gått ner i vikt till nästa gång får du inget nytt recept!”, ja för graviditet är ju ett bra alternativ då? Bara för att man är rund betyder det inte att man har dålig hälsa. Dessutom är hela bemötandet från att man ringer och beställer tid otrevligt, gnälligt och surt. Man kan ju tycka att ifall man hatar sitt jobb så mycket borde man kanske fundera på att byta. Och nej, det är inte bara jag som gnäller. Kvinnokliniken har ett väldigt dåligt rykte (artikel här och här) och jag skulle inte rekommendera någon att gå dit som inte absolut MÅSTE!

På Capio har jag alltid fått en tid inom en vecka. Man kan boka själv via nätet vilket jag som har lite mild telefonskräck tycker är positivt. De har dessutom bra dokumentation så de kan återknyta till saker man pratat om tidigare och dessutom tar de sig tid att prata med en! Tidigare gånger har jag fått både HB-test och cellprov ”på köpet” när jag varit där, åtminstone cellprovet hade man definitivt varit tvungen att boka speciell tid för på kvinnokliniken. Idag snackade vi bara om min sedan ett år avsaknad av mens, det är en ovanlig ”biverkning” men inget farligt och så tog vi mitt blodtryck som var normalt (till skillnad från när jag pluggade då det var högt, på gränsen till farligt högt) sen diskuterade vi metoder för att ”göra” barn av olika kön, på skoj såklart. Jag får ta och skaffa mig en bakteriell vaginos eller nått så jag har anledning att gå tillbaka snart.

Skämt åsido, jag borde nog snarast göra Capio till min vårdcentral också för jag är så trött på alla ”det är säkert psykiskt”-diagnoser man får så fort läkaren inte kommer på direkt vad det är för fel på en. Till och med mina njurstensanfall var ju ”psykiska” enligt min läkare, trots att jag hade fått ut stenar! Trodde hon att jag stoppat upp dem där själv månne?

När jag läser i Aftonbladet om alla fall av cancer som blivit negligerade av vården blir jag mörkrädd. Eftersom båda mina föräldrar varit drabbade av cancer, min pappa avled ju -92 och min mamma är opererad och behandlad för ovariecancer för 4 år sedan, så känner jag att det finns risk att jag en dag kommer att bli drabbad med. Det är ju inte direkt en ovanlig sjukdom. Händer det vill jag inte hela tiden få höra att jag inbillar mig mina symptom vilket ökar riskerna för att jag dör i förtid! Som det är nu känner jag att jag litar mer på privata vårdgivare att ta sig tiden att lyssna på mig och ta mig på allvar, det känns tråkigt att jag känner så men så är det.

5 thoughts on “I ♥ Capio!

    • Ja jag älskar min ring och skulle aldrig byta ut den fast den är dyrare än p-piller! Själv käkade jag piller i många år innan Nuvaring dök upp på marknaden och tycker att det är SÅ mycket bättre med ringen! Så skönt att slippa komma ihåg ett piller varje dag, dessutom mår jag bättre än av p-piller.

  1. Åhhhh jag vill också ha Nuvaring! Har bara hört gott om den! Jävla skit att jag inte får :(

    Jag kan bara hålla med dig. Jag hatar verkligen kvinnokliniken. Nästa barn så blir det privat mödravård. Jag är redigt jävla trött på allt statligt (tragiskt nog) just nu. Det verkar som om deras uppgift är att skrämma skiten ur patienter. Jag har alltid gått privat, men så listade jag om mig till vårdcentralen här å det ångrar jag DJUPT nu. Telefontid en halvtimma på morgonen liksom, hallå! Om jag misstänker halsfluss vill jag ha hjälp med en GÅNG! Inte en vecka senare när jag har fått tid att ringa liksom. Nä usch. Ska nog byta tillbaka.

    Hur kan man säga att njurstensanfall är psykiskt??! Vart får man det ifrån liksom?

    Det var som när jag var liten, jag har haft/har reumatism som liten. Å jag fick problem redan när jag var 8 år, växtvärk hette det då. Jag låg å skrek på nätterna å hade så ont i fingrar, tår, axlar, knän etc. Men det var växtvärk. 8 år senare sökte jag läkare genom skolan och efter några turer hos läkare fick jag diagnosen. Kul att det behövde ta 8 år. Tänk vad mycket smärta som hade kunnat tas bort om de bara lyssnat. Men men! Vården är som den är. Tyvärr!

    kram kram! /Elinor

    • Ringen är väldigt bra, den rekommenderar jag alla som funderar på hormonellt preventivmedel.

      Jag kommer nog att fortsätta inom den privata vården. Min barnmorska som jag har för preventivmedelsrådgivning är ju så gullig. När vi pratade lite om graviditet och barn så riktigt glittrade det i hennes ögon så hon skulle nog vara jättemysig att ha som mödravårdssyrra också!

      Inom den allmänna vården känner jag att jag bara fått bra hjälp på de sjukhus där någon känner till min mamma eller pappa. När jag var 8 år blev jag akut allergisk mot en kanin jag lekt med tidigare och fick åka ambulans till det sjukhuset där min pappa jobbade som klinikchef på infektionskliniken. Det var ett jäkla fjäskande, som det BORDE vara. Likadant när min syster kom in där med njursten (hon hade det några år innan mig så jag visste vad det var och vad som kunde hända när jag fick det) som fastnat i njuren och hade bildat en infektion som till slut tog sig ut i hennes blod och nästan dödade henne, hon var bara 22. De trodde att det var en könssjukdom hon ”gnällde” över och lät henne ligga och kvida på en brits i korridoren, tills någon kom på ”MEN DET ÄR JU BOSSES DOTTER!!!” och då hände det saker! Det var ju tur att han kunde rädda sin dotters liv från andra sidan graven, men det ska inte behöva vara så!!!

  2. Men fy fan! Som du säger det är helt sjukt att det ska vara så! Man har tyvärr inte mycket tilltro för den almänna sjukvården. Jag har gått på privat vårdcentral i några är innan vi flyttade hit. Då fick jag alltid tid med en gång å krävde det remiss någon annanstans så blev det alltid till andra privata ställen som de har samarbete med.
    Bl.a. När jag hittade en knöl i bröstet, 19 år gammal, å vanliga vc avfärdade det utan att ens undersöka. Då ringde vi mammas läkare som var på den privata. Han skickade en remiss till capio utan att ens undersöka mig, för som han sa: har jag känt en knöl så har jag. Det tog tre dagar sen hade jag fått tid för mammografl. TRE
    DAGAR! Hade det vart almänna så hade det tagit månader. Å väl där fick jag superbra bemötande å det var självklart inget allvarligt men skönt att få veta det. Nu är jag listas på vanlig vc igen för jag tyckte det var bekämt att det är så nära. Men ska ringa i veckan till det andra stället för å se om jag kan få komma dit igen. Vanliga vc suger!

    Kram!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

