Synen på kvinnor som mördare

På TV4 + går ibland en amerikansk dokumentärserie som heter ”Kvinnor som mördar” eller ”Snapped” som den heter på originalspråket. Eftersom jag är dokumentärfilmsnörd har det hänt att jag sett serien på TV4 Play, men jag blir bara förbannad av att titta på det.

Ibland undrar jag om den är gjord för att framställa det amerikanska rättsväsendet i dålig dager, för ibland döms kvinnorna på rena indicier utan att det finns minsta bevis! Av vad som framkommer i dokumentärerna har jag mer än en gång kunnat säga att i Sverige hade människan i fråga blivit frikänd. Tydligen räcker det att hon för 50 år sen en enda gång visade tuttarna på en strippklubb för att hon ska ses som totalt icke-trovärdig och kunna dömas till dödsstraff eller livstids fängelse utan möjlighet till frigivning bara för att hon kanske möjligtvis kunnat begå brottet och kanske möjligtvis haft ett motiv. ”Den där horan var såklart bara ute efter pengar, kolla, hon var ju strippa en gång! Gold digger!!!”. Without reasonable doubt my ass!

En annan sak som irriterar mig är att kvinnorna framställs som monster. Inte för att de varit överdrivet monstruösa i sitt handlande, utan för att de stigit ur den vårdande, närande kvinnorollen och MÖRDAT! Nått som tydligen strider helt mot vår könsbundna, mjuka, gosiga natur och därför ses som i det närmaste ofattbart och mycket värre än om en man mördat. För män har ju testosteron och andra läskiga hormoner som gör dem våldsbenägna så där är det ju bara förståeligt om de blir förbannade och har ihjäl någon ibland. Dessutom verkar amerikanerna leva kvar i den kvinnosyn som fanns i Sverige för 100 år sedan (jag tänker bland annat på Yngsjömordet), nämligen att det bakom manliga mördare finns en vidrig kvinna som drivit honom till hans hemska dåd. Är det en man och en kvinna som tillsammans begått ett våldsdåd ses kvinnan som den värre av de tu eftersom hon stridit mot den biologiska reglel som tydligen särskiljer oss från männen, moderligheten!

Något som är lika irriterande är den nuvarande synen på kvinnor som mördare i Sverige. Här kan man nuförtiden istället knappt tänka sig att kvinnor kan mörda såvida inte en man varit med någonstans i kausalitetskedjan och förmått henne att gå dåden. Antingen genom att direkt påverka henne att mörda (Knutbydramat) eller genom att ha drivit henne till mord genom att råka göra henne svartsjuk (Arbogamorden) (Jag satt och slötittade på gamla Kalla Fakta-avsnitt på TV4 Play när jag var sjuk och där i ett avsnitt med mamman som överlevde attacken i Arboga hintade man ganska starkt att ”tänk att du fortfarande är ihop med din sambo fast det på sätt och vis var för att han fanns i ditt liv som dina barn mördades!”). Där man i USA ser ett monster verkar man i Sverige istället se menlösa figurer, viljelösa offer, som förmåtts att frånträda sin gullinuttighet i egenskap av det biologiska könet kvinna av en hemsking till karl. Jag vet inte vad som är värst.

6 thoughts on “Synen på kvinnor som mördare

  1. Varje gång jag råkat titta lite på programmet har jag tänkt lika som du. Intressant med skillnaderna mellan synen på kvinnlig mördare i dagens Sverige och dagens USA. Man kan ju tänka att man i Sverige är med benägen för att tillskriva kvinnor en offerroll. Undrar vad det beror på?

    • Jag tror att det är för att man konsekvent tänker på kvinnor som kvinnor, inte som människor.

      Kvinnor förväntas bete sig kvinnligt, d.v.s. inte våldsamt eftersom det ses som ett manligt beteende. Ifall någon kvinna kliver ur den rollen måste det ha en förklaring och det lättaste sättet att förklara det är kanske att dessa korkade, lättlädda, nästan barn som kvinnor verkar anses vara måste ha varit påverkade av hemska män för att kunna begå hemska gärningar.

      Det är tragiskt att det i dagens Sverige inte är en mer varierad syn på människor av kvinnligt kön, men man ser det ju överallt ”mitt ex gjorde si eller så, varför är KVINNOR så dumma i huvudet?”, har man en dålig chef som råkar vara kvinna är det dåligt med kvinnliga chefer, etc. Visserligen finns det folk som tillskriver män som kollektiv dåliga egenskaper, men jag har nog aldrig sett det baserat på EN dålig erfarenhet av EN dålig man.

      Vad det beror på att det är en sån skillnad mot USA vet jag inte, kanske beror det på att Sverige är ett mer jämställt land där hemmafruar är mer ovanliga och modersrollen lite mattats av som den enda viktiga rollen för en kvinna. Kanske beror det på religion och på att vårt land är mer sekulariserat så att det inte pratas lika mycket om att människor som beter sig illa har djävulen i sig. Det finns ju även i USA en hårdare syn på kriminella i allmänhet mot hur vi ser på kriminella i Sverige.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

