Hemma igen efter en härlig jul i Småland.

Nu är jag hemma igen efter att ha firat jul i Småland. Det var riktigt mysigt. Jag och mamma har haft stickjunta eftersom vi båda gillar att ägna oss åt denna ädla konst. Mina favoritobjekt är bebiskoftor eftersom de är så små så de blir färdiga ganska snabbt. Tur att min familj växer stadigt då. Mamma stickar bebisfilt av ett bomullsgarn i hysteriskt rosa som vi hittade i gömmorna. Antagligen kommer det från mina kompisars mamma som hade garnaffär på 80-talet. Mamma fick en massa garn som blev över när butiken lades ner.

De bästa händelserna var att mitt 10:e syskonbarn kom till världen på annandagen, lite mer än ett dygn efter att syrran blev igångsatt. Det blev en flicka som fått namnet Ebba efter sin mormorsmor och jag har haft två tillfällen att få hålla underverket. Det andra var att fira julafton med den då blivande stolta storebrodern Knut 2 år och 10 månader. Han blev så glad över sina presenter! Det var härligt att se för ofta blir det ju så att barnen får så mycket presenter så de inte riktigt hänger med. Nu hade de bestämt att det inte skulle bli så mycket presenter. De bästa var en leksakstvättmaskin från Elektrolux, en sån som ser ut som en riktig tvättmaskin och en ukulele. Han hade tjatat länge om att tomten skulle komma med en liten gitarr till honom. Vår lilla virtuos kommer säkert att bli en hejjare på ukulele, hans pappa kommer från en väldigt musikalisk familj och det har redan märkts att det lilla barnet har musiköra.

Sen åkte vi till min hemstad och träffade resten av familjen som sammanstrålat hos en annan syster till mig. Vi hade med oss Knut och han är en riktig goding som lockar till många skratt. På vägen hem stannade vi för att äta och till efterrätt köpte vi glass eftersom Knuten gillar det väldigt mycket (vem gör inte det?). Mamma råkade köpa en isglass till honom i tron att det var en glass av päronsplit-typ. Plötsligt sträckte Knut glassen till mamma och sa ”mormor kan ha den” och så snodde han snabbt åt sig hennes glass och sa ”så tar Knut den”, HAHAHA! Rätta takter det.

Tågresan hem till min älskling gick smidigt och tåget blev bara 10 minuter försenat. Som vanligt fick jag ångest över att lämna mamma och pappa, men jag lyckades hålla tillbaka gråten så jag slapp stå och böla på perrongen i Alvesta. Ikväll ska vi fira nyår på tumanhand. Patrik fick en flaska champagne i julklapp från sitt jobb så det blir klackarna i taket.

Från förlossningen i Växjö skickade min syster mig en bild på detta UNDERBARA konstverk, eller inte… Stor walldorfdocka som föder en liten walldorfdocka under en sol med spermiesolstrålar medan hon, a la exorsisten, har huvudet vriden i 180 grader för att kunna pussa barnafadern. Ja herregud…

4 thoughts on “Hemma igen efter en härlig jul i Småland.

  1. Kommenterade ett annat inlägg nyss, och valde att kolla din blogg lite, hittade precis hit och Fastnade. Det är inte ofta en blogg gör mig arg, ledsen, sur, och får mig att gapskratta samtidigt, men du har lyckats:P haha

    Kommer absolut följa dig i framtiden:P

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

