Dag 30 – 10 dödssynder

När detta inlägg publiceras befinner jag mig förhoppningsvis i Småland utan tillgång till internetuppkoppling. Därför kommer jag ha tidsbestämt publiceringen, det ska bli spännande att se om det fungerar.

10 dödssynder… som f.d. kristen är det svårt att inte tänka på de av katolska kyrkan påhittade dödssynderna, som visserligen bara är sju; högmod, girighet, vällust, avund, frosseri, vrede, lättja. Jag har antagligen gjort mig skyldig till alla någon gång. Här är mina 10 dödssynder:

1. Elakhet – Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad. Innefattar det att man själv gillar att t.ex. få sina fel och brister utpekade eller att det snackas skit bakom ens rygg så fine, men gör man inte det ska man låta bli att göra så mot andra.

2. Lögner – Så långt det går ska man inte ljuga. Nej jag menar inte att man ska vara brutalt ärlig, lite vita lögner man säger av vänlighet kan ju släppas igenom. Men om man säger ”jag försöker bara vara ärlig!!!” och egentligen menar ”jag dejtade bara dig för att paradera dig framför mitt ex (du vet tjejen, min ”bästa kompis”, vi fikade med häromveckan) så att hon skulle vilja ta mig tillbaka och nu har hon gjort det så det är slut mellan dig och mig, tack för liggen” då ljuger man, och det är inte ok.

3. Att gotta sig i andras olycka – Det behöver nog inte någon vidare beskrivning. Fruktansvärt otrevligt!

4. Otrohet – Om man har kommit överens om att bara hålla sig till varandra och klarar man inte av att fullfölja det får man göra slut. Alla som någon gång blivit bedragna vet hur jävla ont det gör. Så behandlar man inte en människa man påstår sig ha känslor för.

5. Missunnsamhet – Detta är en otrevlig sida som kan skymta fram i min personlighet. Ifall man håller truten stängd så skadar det dock mest en själv, ifall man öppnar käften så låter det bara pinsamt för det hörs ju att man bara är avundsjuk.

6. Att lägga sig i saker man inte har med att göra – Om jag inte ber om din åsikt eller bjuder in till diskussion beror det antagligen på att jag inte är intresserad att veta vad du tycker.

7. Pracka på andra sina åsikter – Detta hör kanske lite ihop med punkt nr 6 men jag tycker att det förtjänar ett eget omnämnande. Jag är själv en människa av starka åsikter som gärna diskuterar med andra. Ofta har jag redan bildat mig en uppfattning om saker och ting genom att läsa på om dem och tänka efter vad jag tycker. Jag kommer inte att börja tycka som du bara för att du försöker ”lilla gumma” mig eller köra med någon von oben klappa på huvudet attityd så lägg ner. Det enda som riskerar att hända är att jag blir förbannad och ännu mer avig mot dina åsikter. Jag prackar inte på andra mina åsikter eller min livsstil eftersom jag inte förutsätter att jag alltid har rätt eller att vad som är rätt för mig är rätt för alla andra. Jag uppskattar om folk visar mig samma respekt.

8. Att påstå saker utan att ha stöd för dem – Ifall man säger att något är på ett visst sätt bör man ha en oberoende källa till stöd för vad man säger, att säga ”varför skulle jag hitta på” gör dig inte mer trovärdig. Att säga ”om du nu vet så bra och är så duktig får du faktiskt leta upp källan själv” är inte heller acceptabelt, det är trots allt svårare att bevisa att något inte finns än att bevisa att något gör det så fram med källan!

9. Att anklaga andra för att vara dumma i huvudet och inte veta nått för att sedan inte be om ursäkt när det visat sig att man själv haft fel – Exempel: Jag är ofta med om lekmannajurister som fått saker om bakfoten och som blir helt tokiga när jag lite fint försöker påpeka att saker och ting kanske är på ett annat sätt. Detta brukar ske på forum där folk ställt en juridisk fråga så det är inte så att jag kastar mig över folk och säger att de har fel till höger och vänster, eftersom jag försöker följa regel 6. De brukar anklaga mig för att ljuga om att vara jurist (precis som att det skulle vara så jäkla ovanligt eller speciellt att vara det) och be mig att kolla upp lagtext och rättsfall precis som att jag inte redan gjort det. När det sen visar sig att jag haft rätt och att de missuppfattat lagen så brukar de pipa iväg utan ett ord. Otrevligt! Har man på lösa grundvalar försökt såga någon jäms med fotknölarna är väl det minsta man kan göra att erkänna att man hade fel och be om ursäkt för ens dåliga uppförande? Det är ju inte som att jag skriver vad jag anser är juridiskt riktigt för att vara dum mot någon utan för att hjälpa den som ställt en fråga att få ett vettigt svar.

10. Att behandla barn illa – Detta är såklart le grande finale. Barn kan ofta inte tillvarata sina rättigheter, antingen för att de inte vet att de har några eller för att de inte vet hur man gör. Därför är det upp till vuxna att värna om barnen. Man ska inte slå barn, ja även en örfil eller slag utanpå kläder är barnaga. Är man styvförälder ska man inte vara dum mot styvbarnen. De har inte bett dig att komma in i deras liv, du har dock gjort ett aktivt val att komma in i deras liv. Jag skiter i om du är förälskad och anser att kärleksdelen i ditt liv står utom din kontroll, har du så dålig självkontroll borde du kanske gå i terapi. Barnen har inte valt att bli födda in i din partners familj men när de är det ska de behandlas som fullgoda medlemmar i den familjen livet ut. Om barnet är ”bortskämt” så är det snarare din partners fel än barnets så sluta gnälla över och snacka skit om en försvarslös människa som knappast uppfostrat sig själv. Jag skiter i om ”biomamman” eller ”biopappan” är ett svin, passar det inte så dra!

Sådär! Det kändes ju trevligt att inleda julen med ett riktigt härligt negativt inlägg om 10 dåliga saker man inte ska syssla med, men men… De 30 bloggdagarna är till ända och jag har skött mig ganska bra angående uppdateringar. God jul alla läsare! Vi ses igen när det närmar sig nyår!

2 thoughts on “Dag 30 – 10 dödssynder

  1. Åh hoppas att du har det skönt i småland å att du hade en bra jul!

    Här är det riktigt jävla svinkallt å jag njuter i fulla drag!

    Jag tyckte att dina 10 dödssynder var helt okej å vettiga. Speciellt nr 4 och 10. Det är två punkter jag är stenhård med. Otrohet, om man ens kan tänka sig att vara otrogen tycker jag att man kan vara ärlig mot sin partner å tala om det så att man kan bryta upp. Varför hänga med ngn om man ändå vill göka med andra liksom? Å 10:an behöver väl ingen närmare förklaring till varför jag håller med.

    Jag hoppas att du får en underbar nyårshelg! Här blir det bara lugn å ro!

    Stor kram från mig!

  2. Ping: Things that make me go hmm… « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

