Dag 26 – Mina rädslor

Mina rädslor… det låter som ännu ett inlägg som är menat att vara djupsinnigt skrivet om mina rädslor i livet. Eftersom jag inte har barn och inte kan oroa mig för dem har jag bara triviala rädslor eller rädslor som är för privata för att jag ska vilja skriva ner dom (kanske mest för att jag inte vill tänka på dem). Jag har ett par fobier, d.v.s. en irrationell ihållande rädsla för ett par saker.

Spindlar. Jag är jätterädd för spindlar och kan inte se en utan att skrika i falsett. Mitt hjärta bankar stenhårt och jag blir riktigt rädd. Till och med BILDER på spindlar ger mig obehagskänslor. Jag har varit rädd för spindlar så länge jag kan minnas, jag kommer ihåg att jag drömde mardrömmar om spindlar när jag låg i min spjälsäng i lägenheten i Eskilstuna. Sen växte jag upp i en villa med vildvin på. Ni kan ju tänka er vilka feta spindlar som kom in i sovrummet så fort man öppnade fönstret där! *Ryyyser*

Att flyga. Min flygrädsla har kommit i vuxen ålder. Jag tror fröet såddes efter en greklandsresa för 10 år sedan då jag tänkte ”åh vad skönt att inget hände” när vi kom hem. Sen har det bara blivit värre och värre med varje flygning. När jag bodde i Umeå åkte jag hellre tåg i 8 timmar än flög 1 timme fast flyget ofta var billigare! Senast jag flög var för några år sedan när jag hälsade på min kompis som hade utlandspraktik på Teneriffa, det gick faktiskt bra, men jag var rädd!

Mörker. Jag är mörkrädd och det har jag varit så länge jag kan minnas. Men det är inte spöken eller monster jag är rädd för utan att det ska stå någon människa i mörkret. Antagligen kommer rädslan av att mina systrar, minst 6 och 9 år gamla med den äldsta drivande vid tillfället så inga småbarn som inte visste vad som var rätt och vad som var fel, brukade ”busa” med mig genom att den ena stängde in mig i vårt badrum utan fönster där jag inte nådde upp till lysknappen och höll för dörren medan den andra hade gömt sig där och skrämde mig, bland annat genom att ta på mig. Jag har för mig att de påstod att jag var instängd med någon äcklig gubbe. Ja jag har fortfarande svårt att se det roliga i detta.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

