Dag 24 – Det här får mig att gråta

Jag är inte en människa som är överdrivet förtjust i att visa känslor, särskilt inte när det gäller att visa att något eller någon berört mig illa. Sen kan jag inte gråta utan att fulgråta, det är liksom inga tjusiga snyftanden med en liten tår som rinner över kinden utan snarare Helena Bergström-style. Egentligen gråter jag inte särskilt ofta, fast det finns ju saker som får mig att börja gråta som jag kan ta till ifall jag känner att jag behöver lätta lite på trycket.

1. Saknaden av min pappa. Om jag drar igång någon gråtmild låt om att ha förlorat en kär person brukar den snyftande gråten som går över till hulkanden komma rätt fort, d.v.s. om jag är i min ensamhet. Då brukar jag sitta och tycka synd om mig själv för allt jag aldrig någonsin fick göra med eller säga till min pappa. Favoritlåten är George Michaels – You have been loved om hans partner som gick bort i AIDS. Den brukar jag tänka både på pappa och farmor när jag hör, hon gick bort bara 1,5 månad innan honom och led väldigt mycket av vetskapen om att han var sjuk.

2. När jag blir riktigt arg brukar jag ibland känna klumpen komma upp i halsen. Det är så förbannat irriterande för folk tror ju att man är LEDSEN då eftersom gråt ses som ett tecken på svaghet. För min kropp är det bara ett sätt att hantera negativa känslor och jag känner många som fungerar likadant.

3. Att bli dumpad. Jag vet inte varför, men jag gråter alltid när jag blir dumpad, även om jag egentligen är mäkta trött på killen i fråga. Vad jag antar att det beror på är min överdrivna separationsångest. Jag gillar liksom inte när saker och ting förändras och tanken på att man aldrig ska ses igen. Sen när man skiljs åt så brukar både gråten och känslorna av saknad försvinna, ja såvida jag inte önskade att förhållandet skulle fortsätta såklart. Det har ju hänt det med.

4. TV program som för ihop familjemedlemmar som inte setts på länge, typ Spårlöst på TV4. Jag börjar alltid gråta när de får träffas igen. Det är bara så fint och vackert så tårarna börjar spruta. Jag reagerar även likadant när djur återförenas med sina ägare/tidigare ägare och de båda blir sådär jätteglada.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

