Dag 20 – Mina förebilder

Jag har gått runt hela dagen idag och funderat på förebilder och om jag har några. Vad jag har kommit fram till är att jag antagligen inte har några förebilder! Jag har inte ägnat mig åt kändisdyrkan, jag har inte sett upp till mina syskon och velat vara som dem, jag har inte sett upp till mina föräldrar och velat vara som dem, jag har inte sett upp till andra vuxna i min närhet och velat vara som dem.

Det är klart att jag under uppväxtens gång haft människor jag sett upp till, men inte för att de varit bra människor jag velat vara som utan mer för att de haft livstilar jag velat ha, snygga kläder, fina saker, många vänner. Människor jag verkligen sett upp till har ofta snart gjort mig besviken, man inser att de inte var så bra som man trodde. Vuxna omkring mig har främst varit förebilder för hur jag INTE vill vara.

Kanske har denna brist på förebilder legat mig i fatet. Kanske hade en förebild att se upp till och vilja efterlikna skapat en större ambition att sträva högre, att vara allt jag kan bli. Tyvärr har det inte blivit så.

Jag hoppas att jag kan vara en förebild för mina barn om jag får några, en förebild för hur man uppfostrar på ett kärleksfullt sätt.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

