Dag 18 – Ett pinsamt ögonblick

Obs! Detta inlägg kommer att handla om mens, riklig mens. Folk som inte kan hantera sådant varnas härmed.

Jag har varit med om många pinsamma ögonblick, men de jobbigaste har nog haft med mens att göra.

Vi har i min släkt på mammas sida en blödningsanomali som uppträder som von Willebrands sjukdom, en sjukdom jag för många år sedan testat för men testet var negativt. Jag funderar dock på att testa igen, man vet ju aldrig om det kanske blev nått fel med förra testet. Annars kanske vi är ett spännande fall för någon forskare som vill upptäcka en ny ärftlig blodsjukdom! Hursomhelst innebär det att många av oss lätt får blåmärken och att blödningar är svårare att stoppa, vilket såklart även innebär att vi blöder som stuckna grisar vid mens.

Tack och lov gör hormonella p-medel det hela hanterbart och mensen normal. Innan jag började med sådana blödde jag igenom varje dag i 5 dagar varje mens, vilket såklart var superpinsamt i en tid då jag inte ens ville att min bästa kompis skulle få reda på att mensen kommit. Jag hade nämligen viss anledning att tro att den var något att skämmas över. Det var ett jäkla tvättande av favoritjeansen varje kväll och torkande av dem på element över natten och med hjälp av strykjärn på morgonen. Jag kunde blöda igenom på en timme med dubbla skydd och led av konstant dåliga Hb-värden (runt 90) ända sedan puberteten trots idogt knaprande av järntabletter. Efter att jag börjat med p-piller och då fått mer normal mens trodde jag att det bara handlat om att jag varit slarvig som yngre, men vid en paus med p-medlen blev jag varse om att det liksom inte gick att vara noga nog. Cyklo-F var också en räddning och innan dessa blev receptfria fick jag Cyklokapron utskrivet av min läkare. Tänk om jag hade haft menskopp redan då! Då hade nog upplevelsen var i alla fall lite bättre. Kort sammanfattat: Jag lär aldrig dö av en blodpropp.

Min mens har som sagt var orsakat många pinsamma ögonblick, här är ett av de värsta: Jag var kanske 13 år och var för kanske andra eller tredje gången hemma hos en killkompis jag nyss lärt känna och som var kär i mig. Vi satt och pratade i hans vardagsrum i soffan som jag kommer ihåg var gjord av terakottafärgad suede eller fusksuede, inget billigt skit alltså. När vi reste oss upp upptäckte jag att jag lämnat en blodfläck efter mig, stor som en 5 krona. Jag fick panik inombords och visste inte vad jag skulle göra. På klassiskt tonårsmanér, inbillar jag mig, satte jag snabbt en prydnadskudde över fläcken och försökte få en anledning att ta mig hem så snabbt som möjligt. Efter det var jag aldrig hem till honom igen och jag hörde aldrig något ifrån honom om det hela. Några månader senare drunknade min kompis när han var och badade. Med tanke på hur styvmoderligt behandlad han berättat att han kände sig hemma hade jag lite svårt för att känna mig jättehemsk för att jag förstört deras soffa, men vem vet, det var kanske bara en försvarsmekanism. Dessutom var det knappast med flit, men pinsamt var det!

4 thoughts on “Dag 18 – Ett pinsamt ögonblick

  1. Fan vad jobbigt. Här kommer den klassiska: Om det var män som hade mens hade man uppfunnit piller som dämpat både blod och smärta. Jag fattar inte varför man ska vara tvungen att proppa i sig massa hormoner, de BORDE kunna komma på ett litet piller som fixar det.

    • Ja verkligen! Cyklo-f känns inte heller helt bra att mosa i sig eftersom det är koagulerande. Visst borde väl inte jag ha några problem med det, men jag blir orolig ändå!

  2. När jag hade spiral så blödde jag mycket och i många dagar sen när jag tog ut den tog jag P-spruta istället och den försvann helt istället. Nu har jag inget skydd alls av förklarliga skäl när du vet vad jag är ;) Jag har mens i kanske 2 dagar och då inte alls mycket så jag har det nog bra.

    Sv: Ja du, två tjejer kan absolut inte vara jättebra vänner förstår du, jösses vad vi håller på att sexar oss, helst varje dag! ;)

    • Jo jag vet, jag och min bästa kompis har inte kunnat låta bli varandra sen vi gick i lekis :P
      Spiral hade jag aldrig vågat mig på, då hade jag säkert blött ihjäl. Annars hade jag gärna testat nått skydd utan hormoner. Hade jag varit involverad med en person utan manliga könsceller hade jag nog inte använt p-piller.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

