Dag 17 – Barndomsminne

Eftersom min födelsedag börjar närma sig väljer jag att berätta om det första minnet jag har som barn, nämligen när jag öppnade en speciell present på min 2 årsdag.

Jag satt i min spjälsäng och mamma hade antagligen som hon alltid gjorde på våra födelsedagar väckt mig med födelsedagssång och presenter i sängen. Den speciella presenten jag fick var en superfin barbiedocka och jag kommer ihåg att jag tycker att det var på tiden att jag fick en egen eftersom jag velat ha en sååå länge. Detta har gjort att jag tänkt ge ett eventuellt framtida barn en Barbie i 1-årspresent, bara som en kul grej.

Barbien var en blond docka med vit, glittrig klänning. Hon hade genomskinliga skor med glitter ingjutet i plasten, ”diamant”ring (ni vet en sån där man tryckte fast i ett hål i handen), ”diamant”örhängen och ett halsband med ”diamanter”. Mamma tog ifrån mig de fina tillbehören så att de inte skulle försvinna i leken, men det lyckades de göra i alla fall.

Jag älskade att leka med barbie och tyckte att det kändes sorgligt den dag jag upptäckte att det inte var roligt längre, att jag helt enkelt blivit för gammal. För mig var inte barbien heller ett skönhetsideal utan det var bara en docka som man kunde klä på fina kläder och leka roliga lekar med. Mina barbiesar hoppade fallskärm från 2:a våningen på vårt hus (med ödesdigert resultat som amputationer som följd), var på äventyr i djungeln (i de ovårdade delarna av vår trädgård), red på gigantiska kattdjur (även kallade Emser, vår huskatt), levde i hus bestående av bokhyllor och sov i sängar gjorda av ihop vikta kläder. De läste hemmagjorda tidningar som vi själva skapat med hjälp av papper och en häftapparat och turades om att vara den nya tjejen i stan. När de hade sex var de tvungna att ligga helt nakna ovanpå varandra i två timmar innan de fick sova, liiiite optimistiskt kanske, men men…

Nu när jag sökte efter bilder genom att googla på Barbie 1983 verkar jag ha hittat ”min” docka, hon hette Crystal Barbie! Det är synd att hon inte överlevde min barndom.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

