Vad är en familj?

I mitt förra inlägg hävdade jag att bilden jag ritat föreställde min familj, alltså mig, sambon och vår katt. Tack och lov har ingen ännu hunnit kommit hit för att läxa upp mig om att jag har fel i mitt påstående att det skulle vara en familj, men på andra ställen (typ Familjeliv) har detta blivit kraftigt ifrågasatt.

Jag har för mig att tråden hette typ ”Hur ser din familj ut” eller nått liknande, varpå jag svarade; jag, min sambo och vår katt. Naturligtvis var det någon straxt därpå som skrev riktat till mig ”men hallååå, det där är ingen familj, ni har ju inga BARN!!!”. Jag förstår inte folks behov av att lägga sig i saker som inte rör dem, t.ex. hur andra definierar sina familjeenheter. Är det något slags behov av att hävda sig, av att säga ”jag är bättre än du för jag har barn, kom inte här och påstå att din kravlösa tillvaro skulle vara lika högt värderad som min!”?

Själv har jag mer än en familj, dels den lilla jag lever mitt vardagliga liv i och dels den stora som innefattar föräldrar och syskon med familjer. När jag var liten hade jag också mer en en familj, dels den familjen bestående av mamma, pappa och mina två helsystrar och dels familjen bestående av mamma, min styvpappa och alla mina syskon som har samma mamma som jag.

När jag gick i mellanstadiet frågade min klassföreståndare klassen vad som var en familj, en tjej som levde med mamma, pappa och storasyster räckte upp handen och svarade ”mamma, pappa och två barn” varpå vår klassföreståndare sa ”men jag har tre barn, är vi då inte en familj?”.

Måste man ha barn för att vara en familj? Om jag och sambon p.g.a. bristande intresse eller bristande fysisk förmåga inte får några barn skulle vi då aldrig räknas som en familj? Vad är vi isåfall? Ett ”par”? Om jag skulle leva som singel med ett gäng katter och vilja kalla oss en familj, varför ska jag inte få göra det? Jag kanske skulle känna mig närmre dem än jag gör vissa syskon.

Vad är det som säger att en ensamstående förälder med ett barn är en familj medan två vuxna som bestämt sig för att leva tillsammans inte är det? När man googlar på ”vad är en familj” får man främst upp just ”mamma, pappa, barn”-konstellationen eller andra konstellationer som alla innefattar vuxna och barn.

Frågorna är många. Mitt svar är att det är upp till var och en att definiera vad som är ens familj och att andra ska sluta lägga sig i hur andra vill definiera det. Själv har jag aldrig varit mycket för det där med att pracka på folk mina åsikter såvida de inte inbjuder mig till att berätta vad jag tycker om något.

När jag var barn och dansade jazzdans och hip-hop brukade vi värma upp till denna låt. Kanske är det budskapet i den som lyckats smyga sig in i mitt då 11åriga sinne och stanna där?

3 thoughts on “Vad är en familj?

  1. Klart ni är en familj om ni känner er som det! Själv har jag många gånger känt mig som en familj när jag har bott med kombos, eller som nu när jag är singel men har flera nära vänner som jag hörs med i princip varje dag. De är min familj. Hur orkar folk bry sig så mycket om att definiera andra människor?

    • Jag vet inte hur folk orkar, men det är ju som folk som lägger sig i vad andra har för sexuell läggning. Hur är det deras problem!?
      Jag anser att familj är a state of mind, jag har syskon jag inte känner är min familj och jag har vänner som jag känner är min familj.

  2. Jag håller med, man definierar själv vad som är ens familj och ingen annan ska lägga sig i. Men som du skriver, en del människor har ett starkt behov av att tala om för människor hur det egentligen är…även fast de inte har en jävla aning.None of your business!

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

