Dag 11 – Mina syskon

Mina syskon… ja herregud, vad ska jag skriva här? Ska jag dra hela listan? Jag gör nog det och tar alltså med även de jag inte har någon kontakt med. För att få lite struktur på det hela: De med 1:a först är pappas barn och de med 2:a först är mammas barn. Nummret som följer efter : är numret man har i syskonskaran för respektive förälder.

1:1 Mitt äldsta syskon är en syster född i slutet av 50-talet. Hon är min biologiska pappas barn, jag har ingen kontakt med henne och det är inte heller något jag saknar.

2:1 Mitt näst äldsta syskon är en syster född -63. Hon är min mammas äldsta barn som hon har med min styvpappa. Min syster är civilekonom från handels, vilket hon aldrig jobbat som, och journalist och jobbar just nu som chefredaktör för en inredningstidning. Hon är överdrivet förtjust i att lägga sig i andras liv och berätta för världen att alla utom hon och de hon av egen kraft klämt ut på SÖS är B-människor. Jag har så liten kontakt med henne som möjligt, men eftersom hon är mammas barn tvingas jag träffa henne ibland.

1:2 Min pappas yngsta dotter med sin första fru blir nästa syskon. Hon är född i mitten av 60-talet. Jag har ägt min pappas sommarstuga i Stockholms skärgård med henne, men det blev jobbigt i längden. Vi har alltså haft lite kontakt men har det inte längre för jag orkar inte då jag är arg på henne av anledningar som nämnts i alla fall två gånger i bloggen.

2:2 Min äldsta bror, min mammas andra barn med min styvpappa, är född -66 och jobbar som chef på Scania i Södertälje. Jag vet inte riktigt vad han gör där för det brukar skifta. När jag var liten hade vi väldigt fin kontakt och han tog mycket hand om mig.

2:3 Min andra bror, min mammas tredje och sista biologiska barn med min styvpappa, är född -68. Han har 4 akademiska examina, bl. a. i arkeologi och jobbar som typ konsult inom systemvetenskap eller nåt i den stilen.

1:3, 2:4 Nästa syskon är min äldsta helsyster född -75, alltså min mammas och pappas äldsta gemensamma barn. Hon jobbar som högstadielärare i kommunen där jag växte upp men har ambition att bli rektor. Hon har en magisterexamen som lärare i Matte-NO.

1:4, 2:5 Min närmsta syster, min mammas och pappas andra gemensamma barn, är född -78 och jobbar inom vården. Vi är de som nu i vuxen åldern har närmst kontakt även om vi haft våra duster.

1:5, 2:6 Sedan i syskonskaran hamnar lilla jag, min mammas och pappas sista gemensamma barn.

2:7 Sist men inte minst är min nästan 2 meter långa lillebror som kom till oss som fosterbarn 3 månader gammal, några år efter att min mamma och styvpappa flyttat ihop igen. Han är född -89 och är vår lilla globetrotter. I gymnasiet pluggade han på ett internationellt buissnessprogram. Sedan dess har han bott ett år i Paris men bor nu i Kina där han jobbar som engelsklärare.

Det var min lilla familj det *pust* Var det svårt att hänga med i svängarna?

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

