Dag 4 – Vad bjuder jag på för mat?

Om jag skulle bjuda på middag skulle jag bjuda på följande:

Förrätt tycker jag är svårt och lite onödigt så jag brukar hoppa över det, jag vill vara hungrig när jag ska äta varmrätten. Om jag skulle göra en förrätt hade det antagligen blivit nått med skaldjur. Eftersom varmrätten i min middagsfantasi hade skapats delvis på grillen hade kanske grillade räkor varit spännande. Med en liten grönsallad, lite gott bröd och något gott att dippa räkorna i, typ aioli. Mousserande vin hade nog varit gott till. Jag drömde om champagne inatt…

Till varmrätt hade jag bjudit på grillad lammytterfilé kryddad med vitlök och färsk timjan med ljummen potatissallad till. Min ljumna potatissallad innehåller nykokt färskpotatis, fetaost, hackade soltorkade tomater, oliver, ruccolasallad och en vinägrett på olivolja, balsamvinäger, lite honung, salt och svartpeppar. Om man vill ha en sås till kanske det skulle passa med en tjockare vitlöksdressing eller en rödvinssky. Till detta ett rosevin eller rödvin.

Till efterrätt hade jag testat en grej jag funderat på i några dagar, baserad på Banoffiepajen, nämligen en Banoffie glassbakelse! Banoffiepajen är nämligen supermastig så det hade varit härligt att testa nått lite mer lättsmält (no pun intended). Till min banoffiebakelse hade jag valt att bara smula digestivekexen i botten av portionsformar utan att blanda smulorna med smält smör. Sedan hade jag försökt spritsa kolasåsen över och hoppats att det inte varit för svårt. Efter det hade jag skivat banan och lagt i kolasåsen och ovanpå allt hade jag skopat nygjord hemmagjord vaniljglass (med lite mindre socker än vanligt så man inte får total sockerchock) och sen fryst in hela härligheten tills glassen var hård och färdig att ätas. Vid servering hade glassbakelserna fått stå framme en kvart så de inte var stenhårda och så hade mörk choklad rivits över precis som man gjorde på pajen. Låter det inte smarrigt värre?

3 thoughts on “Dag 4 – Vad bjuder jag på för mat?

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

