Vinter har kommit till Skåne

Vy från vårt köksfönster

I morse vaknade jag till ett vinterlandskap utanför fönstret. Det kändes lite snopet då vi här i Skåne oftast får snö efter nyår om vi får någon alls. Dock var det mycket snö förra vintern så det kanske återupprepar sig. Ve och fasa! Jag får nog investera i nya vinterskor då mina gula Caterpillar sjungit på sista versen i minst ett par år nu. Det blir svårt att skiljas från dem, fyndade för halva priset på reapriset som de är *snyft*

Igår när jag var på förmöte inför nämnden kan jag inte påstå att man kände av att snö skulle komma under natten, hence the förvåning.

Jag fick under mötet reda på att vi skulle få två böcker på nämnden idag, eller snarare en bok i två delar, eller snarare en SOU vid namn Romers rätt – En strategi för romer i Sverige från Integrations- och jämställdhetsdepartementet, Delegationen för romska frågor. Julen är räddad! Jag rapporterar i bloggen om jag i denna läser något intressant, vilket jag säkert gör.

Dessutom kan jag berätta att jag antagligen får förnyat förtroende så jag får sitta kvar i nämnden. Det känns bra dels för att jag tycker det är så himla roligt att få vara med och påverka nått så viktigt som skolfrågor och dels för att jag är den enda som skriker ”men likabehandling p.g.a. KÖN då?!” när likabehandlingsplanen och planen mot kränkande behandling tas upp (nej, inte ens V hojtar till angående det, det är det bara jag som gör och jag är allianspolitiker). Det arbetet blir nämligen ofta bortglömda i skuggan av etnicitet eftersom många verkar tro att arbetet med jämställdhet mellan könen är färdigt i detta land och det kan jag säga att det är det INTE. Det ser man även i elevenkäten.

Uppdatering: Nu har jag varit på sammanträdet och jag fick inga böcker. Det verkade som att bara de ordinarie ledamöterna fick det medan vi ersättare fick vara utan. Trist. Jag får försöka skumma igenom på nätet, men eftersom jag egentligen inte alls gillar att läsa böcker på nätet känns det som ett sämre alternativ.

2 thoughts on “Vinter har kommit till Skåne

  1. Va roligt att du får sitta kvar. Sedan är det så överspelat att det bra är vänstern som får tycka till om jämställdhetsfrågor. Det är livsviktigt det du gör! :-)

    • Jo, men det är fortfarande en ”fördom”, eller vad man ska kalla det, att alla vänsterpartister är feminister. Den vänsterpartist vi har i nämnden är en äldre hemspråkslärare som såklart värnar om det som ligger honom nära om hjärtat och det är ju bra.
      Jag kommer ihåg för 4 år sedan när nämnden var ny efter en omorganisation och vi hade ett par utbildningsdagar med workshop. Det var nästan som att folk, både politiker och tjänstemän som områdesrektorerna, fick aha-upplevelser när jag började snacka jämställdhet och fråga hur det såg ut på våra skolor och vad som gjordes i det arbetet. Man blir ju lite trött på allt snack om dockvråar i förskolan, för det räcker ju inte att stanna vid vilka lekar förskolebarnen leker, man måste även titta på hur de äldre barnen har det i klassrummen och korridorerna i skolorna! Nästan framförallt i högstadiet då bråken och mobbingen börjar få en sexuell undertext, men det glöms ofta bort.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

