Dag 1 – Presentera mig själv

Mitt namn är Matilda och jag är liten på jorden men stor i orden, vilket betyder jag att jag gillar att prata och är 157 cm lång.

Jag är för att stå i kö istället för att tränga sig före, att följa reglerna i tvättstugan, att säga ”ursäkta” när man behöver gå förbi någon som står lite i vägen och att lägga upp ”pinnen” efter sig på rullbandet i kassan. Kort sagt tycker jag om när man tar hänsyn till varandra, det blir ett så mycket trevligare samhälle då.

En dålig sida är att jag är en inbiten prokrastinist, något jag försöker jobba emot varje dag.

Jag älskar att lära mig saker och är drottningen av nödigt och onödigt vetande, mina vänner brukar kalla mig Nationalencyklopedin eftersom jag är väldigt allmänbildad. Mitt största intresse är att debattera genusfrågor och jag kallar mig med glädje och stolthet feminist.

I min relation till andra människor är jag snäll och stöttande men även ärlig. Dock är jag inte ärlig på det där förkastliga sättet som vissa har där de liksom inte kan låta bli att upplysa andra om deras brister, gärna för att förhärliga sig själva. Jag kan aldrig någonsin kommit ihåg att jag sagt något till någon annan för att såra en annan då jag verkligen inte anser det vara min uppgift att ge andra människor komplex eller upplysa dem om deras eventuella fysiska tillkortakommanden. Dock ljuger jag inte om en vän frågar mig vad jag tycker om saker som rör dem eller deras liv men jag skulle aldrig spä på i mitt svar för att trycka till personen i fråga lite extra.

Jag är en väldigt idealistisk och principfast människa med starka åsikter om många saker. Åsikter som jag kan ändra om jag blir övertygad om att ett annat synsätt är bättre, men det är inte lätt att köra över mig om jag anser att mina åsikter redan är bra. För det mesta har jag läst på och underbygd mina åsikter ordentligt, jag brukar inte rycka saker ur luften. Världen skulle vara bra tråkig om alla tyckte likadant. Därför tycker jag att det är trevligt när folk kan respektera att man kan ha olika åsikter utan att försöka pracka på andra sitt synsätt. Att utbilda folk så att de kan få kunskap och grunda sina åsikter bra är en sak, att börja skrika och tjafsa för att folk ska tycka som en själv bara för sakens skull är en annan.

Det var lite om mig som jag kom på nu, men det lär säkert komma fram fler saker om mig under följande 29 dagar. Nu ska jag avsluta denna prokrastinering och göra något annat.

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

