Vaniljglass med dulce de leche och rostad mandel

Igår gjorde jag glass igen. Efter att ha testat att göra dulce de leche till Banoffiepajen ville jag även testa att göra glass med sådan kolasås.

Jag använde grundreceptet på vaniljglass från Smaskens.nu som inspiration fast gjorde om det litegrann för att passa ingredienserna jag hade hemma.

Glass:

5 äggulor
1,5 dl strösocker
3 dl vispgrädde
3 dl gammaldags mjölk
2 krm vaniljpulver
1 krm salt

Häll vispgrädde och mjölk i en kastrull och värm tillsammans med vaniljpulvret så det blir riktigt varmt, men inte så det kokar. Vispa äggulorna och sockret fluffigt. Häll ner den varma gräddmjölken i äggsmeten under vispning. Häll över blandningen i kastrullen och värm försiktigt (högst medeltemperatur på plattan) under omrörning tills blandningen tjocknat så att den kan bilda en hinna på baksidan av skeden (för bild se detta inlägg). Beroende på hur varm gräddmjölken var när den hälldes över äggsmeten kan det ta olika långt tid. Det ska inte koka! Häll i saltet. Låt sedan blandningen bli kall, den ska gärna stå i kylen över natten.

Kör den kalla glassmeten i glassmaskin enligt tillverkarens föreskrifter tills den är färdig. Har du ingen glassmaskin kan du frysa in smeten och köra den med elvisp en gång i halvtimmen 3-4 gånger så den inte blir för isig.

Dulce de leche:

I burk sötad kondenserad mjölk

Lägg den oöppnade burken kondenserad mjölk i en kastrull och fyll på med vatten. Burken måste hela tiden vara helt täckt med vatten, fyll på allt efterhand som det kokar bort. Låt sjuda i 2 timmar. Kyl burken i kallt vatten, häll upp dulce de lechen i en skål och kyl i kylskåpet.

Rostade mandlar:

20-30 mandlar

Skålla mandeln och skala den. Torka mandeln med hushållspapper och rosta dem under omrörning i en medelvarm stekpanna tills de fått fin färg. Häll upp mandlarna i en skål eller på en skärbräda och strö lite salt över. Låt dem svalna och hacka dem sedan. Jag hackade dem tills de var ungefär i den storlek som köpt hackad mandel är.

Blanda mandeln i dulce de lechen när den är kall.

Blanda ihop:

Häll upp glassen ur glassmaskinen i en form som fått stå och bli kall i frysen. Jag klickade ut dulce de lechen över då den inte är rinnig i konsistensen, sen blandade jag lite försiktigt. Nästa gång kommer jag nog hälla dulcen i en spritspåse och spritsa ut över hälften glassen så det inte blir stora klumpar av kolasås i glassen och sen lägga resten av glassen ovanpå för att efter det vända om lite lätt så att glassen blir ripplad med kolasås.

Frys i minst 2 timmar.

Om ni testar detta recept får ni gärna komma in här och berätta vad ni tyckte om resultatet!

6 thoughts on “Vaniljglass med dulce de leche och rostad mandel

  1. Ping: Mmmmm! « Matildas blogg

  2. åhhh vad gott med glass! Kul å kunna göra det själv!

    Haha jaha, själv har jag aldrig täcket över huvudet. Får för mig att jag ska kvävas då…

    Nä nu ska jag nog försöka sova lite grann innan Matilda vaknarå vill ha käk.

    Kram!

    • Ja det är mycket godare och så har man full koll på vad som är i.
      Jag vet inte varför jag har det, men tydligen drog jag snuttefilten över skallen när jag var barn så det härstammar väl från det, det och min rädsla för mörker som fick mig att vilja ligga så mycket under täcket som möjligt så att spökena inte skulle se mig ;)

  3. Ping: Dag 4 – Vad bjuder jag på för mat? « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

