Fars dag

Idag är det fars dag. Jag inledde dagen med att ringa ”hem”, det vill säga hem till päronen. Mamma svarade och var lite pratsugen fast det egentligen var min kära styvfar jag skulle prata med. Jag missade nämligen hans 72årsdag för ett par veckor sedan så jag tänkte att det var bäst att försöka komma ihåg någon bemärkelsedag även om vi aldrig lagt någon större vikt vid mor- eller fars dag i min familj. Nåväl, vi hann prata lite i alla fall han och jag. Han är inte så snacksalig av sig.

En dag som denna blir det ju inte utan att jag tänker lite extra på min hädangångne fader även om jag inte kan komma ihåg att jag firade fars dag med honom heller, men han var ju min pappa och idag är det pappors dag.

Mina systrar har blivit Facebook-vän med min ena halvsyster på pappas sida. Jag såg en konversation mellan min ena syster och min halvsyster där det framkom att hon gärna vill ha en relation med oss. Ett tag övervägde jag då att skicka en vänförfrågan till henne men ju mer jag tänkte på henne desto mer förbannad blev jag, så jag avstod. Hon är nämligen den som sagt elaka saker till mig, de saker jag beskrivit i inlägget ”När minnen plötsligt kommer över en” och jag känner mig fortfarande alldeles för ledsen och besviken över det för att vilja ha någon kontakt med henne. Dessutom är jag rädd för att hon ska säga nått liknande igen, hon är nämligen väldigt duktig på att försöka snacka om det så fort hon har chansen, alltså så fort vi träffas eller talar i telefon. Jag är rädd att jag kommer att explodera om det händer en gång till. Alltså håller jag mig på avstånd. Varför utsätta mig själv för att få fler dåliga minnen som gör mig illa när jag tänker på dem? Skitsnacket berör mig alltså mer än vad jag trodde. Jag kanske kan överväga saken igen den dag jag börjar få drag av masochistisk läggning.

Här är en sång som får mig att tänka på min pappa, dels för att han är borta och sången handlar om att skiljas åt ”Gråt inte för mig” och dels för att han var riktigt duktig på tyska:

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

