Biodling.

När jag gick i lågstadiet var vi en dag på utflykt till en man som hade biodling i sin trädgård inne i vår lilla stad. Jag blev redan då fascinerad och har till och från tänkt på att det skulle vara trevligt att vara biodlare i framtiden. Nu när jag använder rätt mycket honung som skönhetsmedel skulle det vara ännu häftigare att framställa sin egen honung. Då vet man ju säkert att den inte upphettats eller behandlats på annat sätt som kan förstöra de välgörande egenskaperna. Alltså har jag bestämt mig för att bli med bin så fort jag har en egen trädgård att ha dem i, vilket såklart kan ta en evighet innan jag har, men man får ju ha drömmar!

Jag letade mig in på Biodlarnas hemsida för att läsa på lite och där lyckades jag hitta SBR Quinnor som alltså är kvinnoförbundet i Sveriges biodlares riksförbund, de verkar bland annat för att locka fler kvinnor att bli biodlare. Tydligen är biodling en väldigt mansdominerad grej fortfarande. På senare år har intresset för biodling ökat bland kvinnor, men ändå bara 22 % av medlemmarna är kvinnor (2009). SBR Quinnor verkar ha en så härlig feministisk inställning, kvinna hjälper kvinna. Här är några av deras råd för nystartande kvinnliga biodlare:

  • En kvinnlig mentor är en jämlik lärare
  • Hitta redskap och utrustning för dina kroppsliga förutsättningar
  • Tänk ”lätt”! Till exempel lätta skattlådor, s.k. ½ lådor
  • Frigolit är ett lätt material!
  • Välj mindre honungskärl och hinkar för att undvika tunga lyft!
  • Samarbeta gärna med kvinnlig kollega vid honungsskörden

Många motståndare till feminism tycker säkert att det är jätteprovocerande med församlingar som är riktade endast till kvinnor men sånt gnäll tycker jag är rent bull shit! Den dag vi kvinnor spelar med samma regler och på samma planhalva som männen kommer dessa exkluderande församlingar att försvinna för då kommer de inte att behövas mer! Vi som inte är insatta kan ju inte veta varför SBR Quinnor startades, men jag antar att det var för att det fanns ett behov för kvinnor att lära av kvinnor anpassat för kvinnors förutsättningar. Så länge de behövs så ska dessa församlingar banne mig få finnas kvar utan gnäll från överhögheten som fortfarande har fördelar p.g.a. sitt kön! Som politiskt aktiv är jag fullt medveten om hur svårt det är att hävda sig i en miljö full av mulliga mansgrisar där man är ”lilla gumman” som ”borde skaffa en äldre man som kan ta hand om dig”. Då är det skönt att få vara bara med kvinnor ibland då man inte måste lägga ner mesta energin på att försöka bevisa att man duger fast man är både kvinna och ung.

Självklart är det trist om de exkluderar män som inte känner sig tillfreds i en mansdominerad matchomiljö, men uppstår ett sådant problem får man väl ta det när det kommer. Ett sådant argument räcker inte för att jag ska säga tack och adjö till hela tanken om kvinnoföreningar.

2 thoughts on “Biodling.

  1. Ping: Dag 15 – Mina drömmar « Matildas blogg

  2. Ping: Från vårt fönster « Matildas blogg

Kommentering öppen 10 dagar. För regler se under fliken "Om".

